Det började med återkommande kraschar som kom allt oftare, den bootade oxå om ibland.
Framförallt när jag använde Outlook Express eller Photoshop.
Först tänkte jag att det kunde vara ett virus och formaterade om mina 2 hårddiskar.
Det hjälpte inte.
Jag installerade NortonAntivirus och fick ännu mer problem.
Avinstallerade det och det vart lite bättre.
Jag köpte mer minne (EDO), ett beg. nätverkskort och ljudkort.
Snart efter att jag plockat in grejerna kraschade datorn totalt
- vid bootning kommer den så långt att den börjar ladda Win (2000),
men där tar det stopp och den bootar om, och om igen...
Jag plockade bort grejerna, men det hjälpte inte.
Alla hårdvaror som inte är absolut nödvändiga plockas bort - det hjälper inte.
Hårddiskarna provas på en annan dator - inga problem där.
Hårddisken med OS kollas med ett diagnostiskt prog som
kollar det mekaniska (Quantum's) - inget fel på det.
Ok, då måste det vara fel på moderkortet... skaffar ett nytt
sådant + nya minnen (SDRAM) och plockar glad i hågen ihop datorn...
...när jag startar den och den börjar ladda Win - ja, då bootar den om... och om igen.....
Det går att köra i DOS-läge.
Jag provar med ett annat nätaggregat och med andra flatkablar, det hjälper inte.
Jaha, då måste det vara processorn...
Den körs på ett annat moderkort, men inget är fel på den.
[sorry.. läste det en extra gång nu.. kan ju inte gärna vara moderkortet då]
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
Du skrev att du utökat minnet... kan det kanske vara nåt fel på originalminnet då?
Om DOS funkar men inte win... som belastar minnet lite annorlunda, menar jag.
Annars så tycker jag som sagt att det kan vara läge med att testa ett annat grafikkort.
När problemen började hade jag Win98 (minns inte om den bootade om då, men kraschade alltför ofta) - och då tyckte en killkompis att jag skulle prova krasch-säkra Win2000............... :(
kör datorn (BIOS) minnestest när du startar upp datorn? om den inte gör det.. aktivera i BIOS å kolla upp minnet..
finns inget som säger att du kan fått ett dåligt minne..
(exempel: du hade dåligt moderkort eller minne innan och nu fick du dåligt minne igen... kan också vara ett tips och kolla alla felloggar för att se var det blir fel).. Går det att starta upp i felsäkert läge?
/Jymdis
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Kolla så att minnestiming och liknande funktioner i BIOS är rätt inställda samt att du har senaste bios ...
kolla också eventuella dividers (vet inte vad det är för grejor) så att minnen och bussar går i rätt hastighet
samt att CPU och andra grejor får rätt spänning .. (brukar finnas i BIOS)
att testa grafikkortet på annan dator är minimal risk.. fast man ska aldrig säga aldrig.. men som sagt. .den är minimal..
Felsäkert läge? Har inte Win2k det? *aldrig behövt starta upp win2k i felsäkert läge dock;)* ... men där kan du ju öppna å kolla loggarna å sånt.. eller göra det från command prompt.. Det sista som initeras e ju antagligen det som det är problem med..
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jodå det finns ett felsäkert läge genom repkonsolen. Fast det är komandoradsbaserat ;)
Men om du är osäker på att testa ett eventuellt felaktigt grafikkort i en annars felfri dator... varför inte ragga tag på ett beg. skräp grafikkort typ S3 eller så och peta in det i din maskin? Borde gå att testa med vad som helst... som det inte är nåt fel på dvs.
Nu har jag testat grafikkortet - och det var mycket riktigt fel på det!
Den kommer ett steg längre på den andra burken och stannar där. Den startar inte om och om igen som i min burk och den går att starta i felsäkert, som inte gick i min burk - men jag antar att min burk är känsligare...?
Vad ska man tänka på när man köper grafikkort? Hur vet man vilken sort man ska ha, vad är kompatibelt?
På Microsofts hemsida finns en s.k. Hardware Compatibility List. Det kan vara en god idé att konsultera den innan man köper hårdvara. :) www.microsoft.com/hcl
------------------ Söndagen den 3 juni kommer webForum-servern att tas ner för systemunderhåll.
Avbrottet kommer att ske under dagtid. För uppdaterad information se Serverstatus.
Enlig MS:s hemsida finns många som inte passar för Win2000. Det lustiga är att enligt Win2000 skivan är det komp. med mitt gamla (det trasiga) men enligt hemsidan är det inte...
Nåt ni kan rekommendera?
Jag vill ha ett enkelt billigt - jag spelar inte spel, använder bara Photoshop...
...osså hade jag ju precis ASUS moderkort...