webForumDet fria alternativet

TV-out ljud

Datorhårdvara

3 svar · 168 visningar · startad av LordJens

Medlem sedan aug. 2000119 inlägg
Frågan#1

Jag testade just, för första gången, att koppla ihop datorn och tv:n med mitt nya Geforce2-kort. Det fungerade till hälften. Bilden fungerade bra, men ljudet saknades. Det enda ljud jag fick kom ur datorns högtalare, men TV:s var stendöda. Nog skall det väl gå att få ljud ur TV-högtalarna också, eller? I så fall, HUR?

:: Jens ::

PS. Grafikkortet är ett ASUS V7100, om det hjälper.

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Njae säger jag, det är väl bara "video-signalen" som skickas via grafikkortet. Men det kanske går lösa med en kabel från ljudkortet till TV:n?

------------------
F.Sundström
Den som söker skall finna!

Medlem sedan aug. 2000119 inlägg

Jaha, jag är inte så insatt på de här. Måste testa med en till kabel (bara jag hittar nån).

------------------
.:: Jens has spoken ::.

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

När du kopplade från grafikkortet till TV'n, kopplade du väl en kabel med gula "pluppar" till en sak som man sätter in i scartuttaget på TV'n? På den scartsaken borde det finnas tre olika "pluppar" som man kan sätta i sladdar i: en gul, en vit och en röd.

In i den gula går som sagt en kabel till grafikkortet. I den vita skall du koppla in (från högtalaruttaget på ditt ljudkort) den vänstra ljudkanalen. I den röda skall du koppla in den högra ljudkanalen. Svårare än så är det inte att få ljudet från datorn i TV'n.

Du kan testa med hur många kablar från grafikkortet till TV'n som du vill, du kommer ändå inte att få ljudet igenom den kabeln ;)

------------------
Feeling stupid? I know I am!

[Redigerat av Muzzafarath den 28 jun 2001]

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)