webForumDet fria alternativet

intel, rambus - amd, ddr

Datorhårdvara

30 svar · 288 visningar · startad av loriel · sida 2 av 2

Frågan, av loriel

Vad köper man?.. \------------------ last time we mixed politics and religion people got burned at the stake

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Chainsaw
Kanske dags att börja kolla lite fakta

Felaktig mening, det var ju det han hade gjort. Olyckligtvis verkar de inte stämma.
------------------
Mina knäskålar klapprar fortfarande efter Kent-Mustafas trummsolo!

[Redigerat av oelbal den 09 jun 2001]

Medlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Jag kanske skulle ha sagt "dags att kolla lite fakta, inte marknadsföring".

------------------
Överraska din chef: kom till jobbet i tid idag.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

eman:
eller så tittar du på icke-orginal.. som numera kostar 583 kr för en 256 mb modul.. amds egna moderkort ska klara av icke-orginal minnen.. det var Via som hade problem med icke orginal.. vad jag hört :)
btw.. köp inte moderkort baserade på Via öht.. kan ju vara ett råd på vägen..

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Jag har ett Via-moderkort (MSI K7T Pro2A) med 640MB icke-original-minne. Ett äckligt stabilt system, fastän att den har 100% processorbelastning hela tiden. Det enda problemet jag haft är att Win2000 vill swappa fastän att 400MB minne finns ledigt. Idiotsystem.

------------------

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

VIA har bättrat på sig något så otroligt sedan K6-x tiden då de fick sitt dåliga rykte, VIA rekomenderar jag starkt i dagsläget :)

------------------
Maximalt skydd för privatlivet - minimalt skydd åt offentligheten
För övrigt bor jag alldeles för nära Birpe, tyck synd om mig!

Medlem sedan juni 2001135 inlägg

Chainsaw

Vad jag försökte att säja är att själva rambus mudulen inte är 16 bitars men en rambus modul är uppbyggd av flera block som är vardera på 16 bitar. Om hela mudulen skulle vara på 16 bitar så skulle man få sätta in minst 4 st per gång. Så sluta nu att påstå att en rambus modul skulle vara 16 bitar.
Vi kommer även att se mycket mer av rambus i fram tiden, av den anledningen att rambusen är snabbare men behöver utveklas mer.

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

tror inte ens att rambus kommer utvecklas så mycket mer ;)

till och med intel vill ju ta ersätta det med sdram och ddr ;)

------------------
weeee!

vill och vill..
intel känner väl sig tvunga..
intel tjänar ju mer pengar på rambus..

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Åter igen: Rambus-minneskretsarna har bara 16 bitars databuss, men arbetar på 400*2 MHz. SDRAM har 64-bitars databuss, men arbetar på 133MHz. DDR SDRAM har 64-bitars databuss, arbetar på 133*2 MHz.

Det du troligtvis tänker på är P4-chipsets och liknande som länkar ihop två RDRAM-kapslar till en stor. På så sätt får man 16*2 bitars databuss (3.2GB/s) men samtidigt också en ökning i latens.

------------------

Samsung Electronics Develops 300MHz DDR SDRAM

SEOUL, Korea ? May 24, 2001 - Samsung Electronics has become the industry¡¯s first to come out with a 64Mb (2Mb x 32Mb) double-data-rate synchronous DRAM (DDR SDRAM) device that operates up to 300Mz

What about that? =) Jymdis hade fel :)

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

:: RAMBUS gör snabbare RIMM minne?
RAMBUS har tillkännagivit idag att de planerar att tillverka snabbare och anorlunda RIMM moduler i framtiden. De snabbare minnena ska gå i 1066MHz och 1200MHz och de planerar även att höja bussen från nuvarande 16 till 32 och 64bit. (sweclockers)

What about that... Jymdis hade rätt =)

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)