tänkte ta och installera ett nytt (?) ljudkort då mitt gamla funkar sådär...
kom över ett ASUS A16C, ett kort som använder creatives vibra16-krets. tillverkad '96 tror jag. i datorn där det satt förut funkar det bra.
men i min dator får jag bara en svart skärm när jag bootar, även om den verkar ladda och sånt som vanligt.. (ja, alla sladdar sitter i :e )
river ut allt utom det absolut nödvändigaste, samt provat med 2 andra grafikkort, funkar inte då heller. stoppar in det i en annan dator, funkar inte heller. här får jag dock lite pip, närmare bestämt ett långt och två korta (--- - -) en paus och sedan en oänligt följd korta pulser.
tänkte på att uppgradera bios, men kortet är ju från 96 och både det och mitt korterkort är gjort av asus...
ISA klarar inte av att dela IRQ , om jag nu kom ihåg rätt så hade vibra16 en väldigt otrevlig egenskap.. den gillade att ta IRQs i området 9-11.. där ofta controller enheterna brukar ligga..
Om nu detta hänt så kan jag tänka mig att någon av controllerna inte tycker om att vibra16 angränsar på deras territorium :)
vad har du för moderkort? den andra datorn du satt i ljudkortet i, var det ett MSI? har för mig att dom var först med "morse kod" :e
isf så står det i moderkortsmanualen vilken typ av fel det är.. detta kanske hjälper dig