kernel minnet?
kernel är kärnan i Win2k..
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
5 svar · 229 visningar · startad av Binaryian
Kan någon förklara vad det har för funktion i Win2K?
------------------
Lord, make my words sweet and tender today, for tomorrow I may have to eat them...
kernel minnet?
kernel är kärnan i Win2k..
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
Jo tack... jag vet.
Men själva kernel'en är ju bara en fil. Kan inte den använda det vanliga minnet som alla andra?
Varför behöver den en separat minnes-area?
------------------
Lord, make my words sweet and tender today, for tomorrow I may have to eat them...
den behöver väl vara skyddad?
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Det vore makalöst dumt om du av misstag kunde ändra innehållet i kernelns program eller liknande. Andra dumheter som man vill undvika är att kernelns funktioner tas bort från minnet och stoppas i swapfil, då ett funktionsanrop vid rätt/fel tillfälle skulle leda till krasch, härdsmälta och att mjölken surnar i kylskåpet.
Kort sagt: pilla inte med kerneln, det är ungefär som att springa i en saxfabrik.
------------------
Överraska din chef: kom till jobbet i tid idag.
Menar inte Binaryian funktionen ExecutivePaging, som man kan stänga av i NT/2k för ökad prestanda?
Finns en bra artikel på ars om detta;
http://arstechnica.com/tweak/win2k/others/memory-1.html
Utdrag ur atikeln;
Registry Settings
Several Registry settings can be used to tweak the memory subsystem from within Windows 2000. However, be careful, because it is very easy to kill Win2k by fooling around with the Registry. As was said before, you should be careful to back up copies of any of the values you choose to change, just in case the setting doesn't quite work out for you. The following values can be found at [HKLM/System/CurrentControlSet/Control/Session Manager/Memory Management]:DisableExecutivePaging - When enabled, this setting will prevent the paging of the Win2k Executive files to the hard drive, causing the OS and most programs to be more responsive. However, it is advised that people should only perform this tweak if they have a significant amount of RAM on their system (more than 128 MB), because this setting does use a substantial portion of your system resources. By default, the value of this key is 0. To enable it, set it to 1.
------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.
[Redigerat av Reefer den 13 maj 2001]