Jag tänkte använda en med operativ på och en som ren lagring..
Ska den med operativet sitta i "änden" på "bredbandet ;) " eller tvärtom och är det nått man måste pilla i BIOS för att få igång?
Kan man ha operativ på bägge diskarna och välja vilken disk som skall starta när man startat datorn? ungefär som man kan välja vilket operativ som skall starta i W2K? Det vore great isåfall ;)
Jag vore tacksam om någon hade lust att skriva en "manual" på hur man går tillväga :e
Det ska ligga W2000 på disken om någon undrar och om det nu spelar nån roll..
Hur du skall gå till väga beror väl på hur du vill ha det och det bestämmer som sagt du själv..
Det smidigaste är att ha två operativsystem på den första hårddisken och sedan använda den andra hårddisken (secondary master, alternativt primary slave eller secondary slave)
Idga har du en hårddisk som förhoppningsvis ;) är kopplad som Master. Och det innebär att du skall koppla in nästkommande hårddisk som slave eller secondary master.
Det beror lite på hur du vill.
Låt säga att du idag har din hdd som är UDMA 66, men ditt moderkort även har stöd för UDMA 100, föreslår jag att du använder en UDMA 100 kabel och kopplar in den hdd´n som primary master och konfigurerar om hela ditt system för att sedan använda din nuvarande hdd som slave hdd.
Hur går man då till väga?
Du har idag en eller två flatkablar. (lite beroende på hur det är kopplat, och hur många cd/cd-r osv du har).
Men låt oss säga att du har en primary master och en secondary master.
Då föreslår jag att du kopplar in den andra hdd´n som primary slave och det gör du enkelt genom att titta på flatkabeln, och då ser du att ena sidan är röd. Den röda sidan kopplar du mot strömdelen (ofta går det inte att koppla fel). Sedan får du även bygla om hdd´n (då den normalt står som master). Du skall sätta den som slave.
Eftersom du troligtvis har köpt en IBM (ditt tidigare inlägg), antar jag att jag vet hur den skall byglas.
Om du tittar på grundkonfigurationen så ser det ut som följer.
På varje hårddisk kan du ställa om jumprarna på hur du skall ha kopplat på kabeln... Bootdisken skall du som master på primary-kabeln, den andra kan du antingen som slave på den samma, eller på någon av de andra platserna på den andra kabeln...
------------------ Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it... webEye.nuSweQuake.com
Eftersom jag nu har:
1 st diskettstation
2 st cdspelare
2 st hdd
Så borde jag alltså sätta den nya disk som innehåller operativet på samma plats som den nuvarande hdd och bygla den som primary master. Sen kopplar jag in den andra (gamla trötta) disken i den enda lediga kontakten och byglar den som slave.
Har jag fattat allt rätt nu? Jag ska väl undvika att ha en cdrom och en hdd på samma kabel hoppas jag ;)
Behöver jag pilla nått i BIOS eller ska datorn hitta bägge diskarna utan trubbel?
(Vad trött jag blir på mig själv när det bara är att testa sig fram ;) )
Du har det rätt nu... jag brukar gå in i BIOS och autosöka... då ser man direkt om något är fel... :)
Lycka till! :)
------------------ Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it... webEye.nuSweQuake.com
ja d kan du..
du bara installerar win2k på den andra hårddisken.. det är ju som när man installerar två operativsystem som vanligt (då du har två partioner plus bootpartion som brukar ta 10 meg lr nåt)..
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
Du måste installera W98 först för att det skall fungera... annars skriver W98 över bootsektorn med sin egen och allt blir fel...
Så installera först W98 på den sekundära och sedan W2k på den primära...
Och ändra då inte till NTFS på bootdisken... det kommer inte W98 att gilla... ;)