webForumDet fria alternativet

Dags att uppgradera datorn, behöver lite synpunkter

Datorhårdvara

8 svar · 196 visningar · startad av eMan

Medlem sedan sep. 2000232 inlägg
Frågan#1

Tjing!
Jag börjar tycka att burken jag har är lite seg så jag tänkte att det kanske var dags att uppgradera den ganska mycket om en månad. Jag tänkte förutom skärm "återvinna" min cd-brännare,floppydrive (som jag egentligen aldrig använder) och mina två hårddiskar(2 st ibm 30,7 7200 rpm som jag kör i raid 0). I övrigt är det nog tid att byta ut resten...

Jag har lite funderingar över om det är någon idé att satsa på dubbla processorer. Jag kör vanligtvis w2000pro och det opertivssystemet skall ju ha stöd för dubbla processorer. Frågan är bara om man någon reell prestandaökning om man t ex kör två p31000 istället för en. De program jag huvudsakligen arbetar med förutom kontorsprogram är photoshop, dreamweaver ultradev, fireworks och snart skall jag även inhandla Director när den nya versionen landat i butikerna. Jag har även en tanke på att inom ganska kort tid ge mig på lite enklare 3d-grafik och dv-filmredigering på "amatörnivå".

Såhär hade jag tänkt mig att min nya maskin skulle se ut i stort:

2 x p3 1000
512 mb ram
2 x ibm 30,7 m raid0
Geforce 3 m 64 mb ddr (när det kommit ut)

Men... jag är som sagt lite osäker på det här med processor(er). Skulle det t ex vara bättre att satsa på en P4 eller en athlon (det finns väl inte dubbelprocesssorkort till dem?)

Tacksam för hjälp!

------------------
Det känns skönt att veta att vissa saker helt enkelt inte går att förklara med sunt förnuft.

[Redigerat av eMan den 28 mar 2001]

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Tja.. jag skulle inte köpt två Pentium-processorer. Faktum är att jag inte skulle köpt ens en.. AMD är billigare och snabbare och du lär inte behöva dubbla processorer för det du arbetar med. Annars ser systemet fint ut.

Läs: P4 1.7GHz versus Athlon 1.33GHz

------------------
webmaster resources

[Redigerat av Matti den 28 mar 2001]

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

helt ok system konfig!
*orkar inte tjaffsa om intel vs amd*

hur som helst så tycker jag dock att du bör byta ut grafikkortet mot ett matrox dualhead 32 mb G450, det dära är ett rent spelkort, inget för seriöst arbete som du annars verkar som du skall syssla med,,,

G 450:n klarar av spel hyfsat åxå :)

------------------
weeee!

Medlem sedan nov. 2000362 inlägg

eman: Helt perfekt paket ... det kommer att gå riktigt snabbt

------------------
-Carpe Diem -

Medlem sedan sep. 20001 124 inlägg

AMD har som sagt var inte någon färdig MP-lösning än. Om du verkligen känner att du måste ha två processorer så är det ett mycket bra val, om vi bortser från grafikkortet (välj Matrox). Det lustiga är att absolut ingenting i ditt system verkar kunna dra nytta av eller ens kräva ett SMP-system. En billigare lösning vore kanske en singel Athlon 1.2GHz med 266MHz systembuss, men om du verkligen vill ha SMP så går det fetbort.

------------------
Snyggt, Chainsaw. Tränar inför VM i core dump, ser jag?

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Jag har för mig att TYAN har något dual kort för AMD, vet inte om dom går att köpa ännu dock, och priset är aningens saftigt, 9800kr

------------------
Maximalt skydd för privatlivet - minimalt skydd åt offentligheten

[Redigerat av JoakimE den 29 mar 2001]

Medlem sedan sep. 2000232 inlägg

Tack för era åsikter, jag skall ta mig en funderare på det som framkommit här, hade för mig att t ex photoshop kunde utnyttja dubbla processorer men så kanske det inte är. Nu när athlon 1.3 ghz kommit ut så kanske det är en bättre idé att välja en sådan. Det här med grafikkortet var intressant, är det alltså så att matrox variant är bättre än ett kort med geforce 3 när det kommer till att seriöst arbete i photoshop?

------------------
Det känns skönt att veta att vissa saker helt enkelt inte går att förklara med sunt förnuft.

Medlem sedan nov. 2000362 inlägg

Photoshop tror jag också utnyttjar dubbla CPUer men är förstås inte 100

------------------
-Carpe Diem -

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

geforce korten är skitbra om man pririoterar spel först, men när det kommer till 2d användning är det matrox som vinner mark i kvalité och prestanda

------------------
weeee!

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)