webForumDet fria alternativet

Compaq

Datorhårdvara

19 svar · 358 visningar · startad av oelbal

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg
Frågan#1

Så fort man skall köpa en dator så får man alltid förr eller senare höra "köp inte Compaq", utan någon som helst motivering.

Vad är det som gör Compaq så dåligt?, och varför har de fått så dåligt rykte?

------------------
"På min tid hade vi inga stenar. Vi fick gå ner till bäcken och tvätta våra
kläder genom att banka dem med huvudet."

Medlem sedan feb. 200123 inlägg

Kan inte påstå att de är sämre än någon annan motsvarande märkesmaskin. Det är väl det gamla vanliga att "Störst måste man bara klaga på"!
Lägger in en liten brasklapp på Presario dock, som ofta är speciellt konfigurerade hårdvarumässigt för ett visst OS. Det går ofta att gå runt men inte alltid.
Det gäller inte bara Compaq Presario utan även andra som har speciella färdiga paket.

------------------
KLI1

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Om man säger såhär, har man en gång ägt en Compaq kommer man aldrig göra det igen.

------------------
Maximalt skydd för privatlivet - minimalt skydd åt offentligheten

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

När min polare hade Compaq tidigare så var han tvungen att bända ut plåten bak på den för att få in ett nätverkskort. :)

Sen så betalar man väl en slant för att det ska stå Compaq på burken..

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

om man vill köpa en datorlösning, dvs färdigt konfigurerade burkar är ju märkes burkar som ibm:s compaqs och dells mycket bra...

de brukar ha bra garanti.

men om man nu vill uppgradera burken senare med mer än minne så skulle jag själv inte skaffa en märkesdator.
de har som en del sagt en hel del speciella lösningar när det gäller utrustning och kontruktion.

-vill man helt enkelt skaffa en duglig burk utan tankar kring uppgradering senare än ram så är märkesburkar fina.

-vill man uppgradera och hålla takten med utvecklingen rätt tätt och smälla in nya prylar är det nog bättre att montera en blandburk, ta de saker man själv gillar/behöver efter behov.

hemburkarna från dessa företag e lite bläää, men deras servrar e väldigt fina.

------------------
weeee!

Medlem sedan jan. 20001 006 inlägg

de har som en del sagt en hel del speciella lösningar när det gäller utrustning och kontruktion.

Ingen regel utan undantag, en del märkesdatorer går alldeles utmärkt att uppgradera. De innehåller bara helt vanliga komponenter.

/j

------------------
R6

[Redigerat av Batboy den 24 mar 2001]

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Vad som tyvärr oftast glöms bort när man pratar om just Compaq är att det finns olika sorters Compaq. Deras Pressario är rent ut sagt rena skiten medans både Armada och DeskPro modellerna är både bra och tåliga. Att dom dessutom har "på platsen garanti inom 24 timmar (48 för privatpersoner)" gör ju helt enkelt bara att man har fått bevis på att dom står för de få fel som burkarna kan få.

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Inte dra alla märkesdatorer över en kam nu! ;)
Hade tidigare en "plockdator" från en mindre firma som strulade en del, men det var inga problem att uppgradera den osv. Nu kör jag en Dell som funkar kanon och det är minst lika enkelt att uppgradera den - om inte enklare genom att öppna luckan på sidan och göra vad man nu vill.

Compaq har jag också brottats med och nackdelen med dem är att de ofta kör med sina specialkomponenter (egna RAMminnen osv) som gör uppgraderingar både dyra vid inköp av delarna och bökiga vid installationen. Att de sedan har egna (och den jag krigade med, väldigt skumma) bios gör saken inte lättare.
Framförallt Presario håller jag på armlängds avstånd... ;)

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

Medlem sedan jan. 2001950 inlägg

Jag har en Compaq och en plockdator (som jag använder mycket mer).

Det jag inte gillar med Compaq:
1. Restore skivorna (går inte att hitta enskilda drivrutiner på skivorna...)

2. Min brännare, jag köpte en Creative brännare och skulle köra in den i Compaq datorn, tror ni att den fungerade? nej. Jag lämnade in den två gånger för att jag trodde att det var fel på den, efter andra gången hade datoraffären kommit på hur man skulle göra:
- ladda ner nån uppdatering av Nero (som följde med) och en bug fix
- köra båda filerna och ta bort en speciell fil från datorn (för att datorns grafikkort inte ska sluta fungera)
- starta om datorn och så fungerar det
På min andra dator var det bara att koppla in den och så fungerade det...

3. Hur man öppnar burken: Man ska skriva upp några skruvar på baksidan och sedan som dra ut innehållet från själva lådan.

4. Allmänt, startlogon osv...

Ok jag vet inte om det är så att Compaq är mycket sämre än andra datorer men jag har iaf inte fått några bra erfarenheter av min Compaq. =)

------------------
^FreeZer^
------------------
"Om du läser denna mening en gång till, kommer du att ha läst den minst två gånger..."

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Som sagt så är Compaq´s speciallösningar inge vidare. Ofta vet inte deras support heller hur man ska göra och/eller klarar av att ge kunden svar på uppgraderingar m.m... Just bios, RAM och restoreskivor är det vanliga problemen, men på äldre modeller är det ofta backupbatteriet och hdd:n som djävlas. Håller med om att en Compaq kan vara jättebra som system på kontoret, men genom deras egna lösningar inge vidare för den lite mer avancerade användaren som vill uppgradera efter eget huvud. -Det blir oftast dyrare än med en ihopplockad maskin just pga att de bundit upp all konfigurering med sin egna support.
Nio av tio förfrågningar om pc-problem som jag får handlar just om äldre Compaq´s.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

[Redigerat av PeW den 25 mar 2001]

PeW, kan inte det bero på att 19 av 20 gamla burkar är just Compaq! Inte någon av våra gamla P75 Prolinea har kvaddat, de bara går och går. Men det är klart att gamla maskiner inte alltid har de enkla lösningarna bundlade som de ofta är i nyare.

Vill för övrigt bara tillägga att det inte finns något som säger att man måste sätta i ett Compaq-minne i en Compaq. Rätt minne duger alldeles utmärkt.

Jag är inte någon Compaq freak men något mer outstanding än SmartStart för PL och Insight manager är svårt att hitta om ens möjligt!!!

Att folk har problem beror sannolikt på okunskap...

Compaq är för övrigt knappast ensamma om att ta fram egna lösningar. Ta en titt på IBM t ex!

------------------
KLI1

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Jag har sagt det förut, och säger det en gång till; ska man ha kvalitet, så väljer man delar och bygger ihop dom själv! :h

------------------

"...the number of UNIX installations has grown to 10, with more expected..."

- Dennis Ritchie and Ken Thompson, June 1972

PeW, kan inte det bero på att 19 av 20 gamla burkar är just Compaq!

Delvis, men även på att folk vill använda dem till nåt mer än win98 ala restoreskiva och får för sig att byta upp sig till lite finare grafikkort. Uppgraderingarna som går utanför kontorsmiljön fungerar inge vidare för den enskilde användaren, mao.
Okunskap? Tja kanske, men när inte ens supporten är intresserade av att bistå med ny konfig via mail eller telefon till kund utan hänvisar kategoriskt till inlämnande hos en "märkesverkstad" för omformateringen så kan jag inte tycka att det är särskilt utvecklingsbart med Compaq för den genomsnittlige användaren...
Tilläggas att de flesta "burkarna" jag fått förfrågningar om inte är sååå gamla, utan typ fackföreningsköp, företagsköp m.m för kanske max 5 år sen i snitt.
Men visst är IBM lika trista... fast nu var det Compaq frågan ursprungligen handlade om.

Refeer hade en vettig synpunkt här ovan...
------------------

[Redigerat av PeW den 25 mar 2001]

ska man ha kvalitet, så väljer man delar och bygger ihop dom själv!

........om man har kompetensen ja, annars blir det inte speciellt lätt!..... ;)

------------------

[Redigerat av oelbal den 25 mar 2001]

Medlem sedan nov. 2000362 inlägg

Bygger man själv skriker man inte om felen om man däremot kan snacka skit om IBM eller Compaq när det blir fel då är det ju bra ... för då är det inte ditt fel utan datorföretagets ...

För förstagångsköpare är IBM/Compaq/Dell bra datorer som strular mindre än andra om man just inte ska uppgradera dem ... för då kan det lätt bli problem

------------------
-Carpe Diem -

om man just inte ska uppgradera dem ... för då kan det lätt bli problem

...och det är just det som 2 av 3 dator ägare så småningom vill, då deras "dyrgrip" inte klarar av de nyaste programmen...

------------------

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

ska man ha kvalitet, så väljer man delar och bygger ihop dom själv!

Jag håller med, så länge vi snackar om personliga burkar.

När det gäller servrar så tjackar man med fördel burkarna från de stora. Att låta fjun-Arne åka till Skribo Font och plocka ihop en prod-server är inte stabilt. Eftersom endast det bästa är gott nog på serversidan så köper man naturligtvis IBM ;).

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

det spelar ingen roll om servern heter compaq, ibm eller hp, bara den köps av mig! ;)

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
all your base are belong to us!</A>

:e ;)

------------------

Med risk för att tjata ut tråden så kan jag säga att har man kunskapen så går det att uppgradera även Presario, under förutsättning att man vet vad man ger sig in på. Har annars såväl märkesmaskiner som hopplock, som fungerar alldeles utmärkt.
Att det sedan tillverkas en hel del hårdvara som inte klarar av att uppgraderas hur som helst med vad som helst är ju upp till var och en att ta reda på.
Känner man för att lägga ner sina pengar på chans eller för att det finns en massa krängare som bara vill sälja utan kunskap, så får man stå där med en värdelös del om man har chansat fel.

...och jag försvarar definitivt inte värdelösa Helpdeskar!

------------------
KLI1

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)