JJoakimEMedlem sedan feb. 20003 257 inlägg Hade lite tid över, så jag plockade ihop delar som kombinerar båda "lägrens" tänkande
AMD Thunderbird Socket A 1000 MHz
2395.00 SEK 2395.00 SEK
2x256 Mb PC133 SDRAM Apacer
1295.00 SEK 2590.00 SEK
MSI K7T-Turbo KT133A
1450.00 SEK 1450.00 SEK
Matrox G450 32Mb DDR DualHead
2060.00 SEK 2060.00 SEK
Taisol CGK742092
245.00 SEK 245.00 SEK
Creative CD-ROM 52X IDE
409.00 SEK 409.00 SEK
IBM Deskstar 75GXP 30.7Gb 7200RPM
1825.00 SEK 1825.00 SEK
Creative SB Live! Platinum 5.1 retail
2249.00 SEK 2249.00 SEK
Nätverkskort Surecom 10/100 PCI
139.00 SEK 139.00 SEK
Aopen HQ45 Midi
695.00 SEK 695.00 SEK
Produkt Total 14057.00 SEK
Moms 3514.25 SEK
Priser från www.tjcomputer.com
250W agget i HQ45 bör bytas mot ett 300W
------------------
Sluta köra huvudet i väggen och använd dörren!
[Redigerat av JoakimE den 11 mar 2001]
RRazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg JoakimE: varför packa på han singel Athlon när han ska köpa dual PIII.
------------------
- Razofish a.k.a. Per
MMattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Därför att det är onödigt med 2 processorer för webbproduktion.
------------------
webmaster resources
RRazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg men det har inget med frågan att göra...
Så åter till ämnet "MSI 694D Pro vs ASUS CUV4X-D" :)
------------------
- Razofish a.k.a. Per
Fv02Medlem sedan juli 20001 628 inläggwell, eftersom han säger att det skall vara till webbproduktion så måste man ju säga att det är en överdrift, eller snarare en konfig för en icke webbproducent burk...
och eftersom han sa "Någon som har erfarenheter eller förslag? Stabilitet"
så är väll det fritt att yttra sig om hela konfigurationen?
------------------
weeee!
[Redigerat av Fv02 den 11 mar 2001]
JJoakimEMedlem sedan feb. 20003 257 inlägg
men det har inget med frågan att göra...
Har det väl, varför ska han köpa en burk som är totalt överdriven för vad han ska göra?
------------------
RRazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg
Pris skillnaden mellan singel och dual cpu är försummbar.
Jag är ute efter en arbetstation med kräm i, jag vill inte kompromissa på något när det gäller prestanda (inom rimliga gränser).
------------------
- Razofish a.k.a. Per
XXoroXMedlem sedan nov. 2000362 inlägg JoakimE kom inte dragande min d***a athlonsnack här ...
JoakimE Du klarar verkligen inte av en diskution utan att förolämpa folk du inte XoroX
Det var ingen förolämpning
Lär dig se skillnad på en kommentar och en förolämpning ..
Vad beträffar nödvändigheten vet JoakimE inte mycket eftersom han förmodligen aldrig suttit vid en dual dator, själv sitter jag vid en varje gång jag sitter vid en dator hemma ..
Måste säga att det flyter på mycket bättre ... men tycker man det är okej att kompileringen av en programkod går långsammare för att man kollar sin epost samtidigt eller pröva hur bra en sida eller program funkar , ändra lite i ett bildbehnadlingsprogram eller dela med sig av sitt arbete via nätverket ..
Dessutom är många professionella program optimerade för dual d.v.s. ett program använder båda processorerna...
Vidare både ASUS och MSIs kort är extremt stabila och har samma kretsar ASUS kort är marginellt snabbare och marginellt dyrare .. det är min slutsats.
En annan fundering
Varför D-Link när 3com erbjuder bättre kompatibilitet och funktionalitet ?
Det handlar bara om en hundralapp emellan.
http://www.viahardware.com/694d1.shtm http://www.tomshardware.com/mainboard/01q1/010201/index.html
Ämnet handlar om vilket mobo som är bäst...
Hansen frågade inte om GF3 var nödvändigt eller ej eller om han skulle köpa en singel athlon eller Dual P III .
------------------
-Carpe Diem -
JJoakimEMedlem sedan feb. 20003 257 inlägg Tycker att det är högst underligt att AMD anhängarna aldrig får kritisera Intel köp, medans Intel fanatikerna verkar tro att det är deras medföddad privilegier och skyddas varje djävla gång dom gör det!
------------------
JJoakimEMedlem sedan feb. 20003 257 inlägg
Måste säga att det flyter på mycket bättre ... men tycker man det är okej att kompileringen av en programkod går långsammare för att man kollar sin epost samtidigt eller pröva hur bra en sida eller program funkar , ändra lite i ett bildbehnadlingsprogram eller dela med sig av sitt arbete via nätverket ..
Han ska hålla på med webproduktion, inte kompilera om Windows!
------------------
RRazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg JoakimE: missnöjd? Använd inte forumet, skicka ett mail !
------------------
- Razofish a.k.a. Per
Fv02Medlem sedan juli 20001 628 inläggöööööööö....ööö......ööö...ok grabbar..hehe...öö.....hehehe...shit...
sluta kasta dasspapper på varandra nu grabbar :P
som sagt...snubben sa ju "webb produktion" inte något annat...
typ anteckningar, dreamwaver, osv utnyttjar nog inte dual system så bra ;)
så lixom...ja, eftersom han sa att han ville ha synpunkter på heeela konfigurationen så är mitt råd som baseras på erfaren het att skaffa ett bra snabbt 2d kort, minst 512 ram och en snabb singel cpu!
------------------
weeee!
JJoakimEMedlem sedan feb. 20003 257 inlägg Hansen: har du frågor om varför du borde välja singelcpu system istället för dual, maila gärna mig (joakim.ewenson@home.se) så behöver inte XoroX och Razofish förpesta det hela
------------------
RReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg
men tycker man det är okej att kompileringen av en programkod
Vad har kompilering med webbproduktion att göra?
------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.
Fv02Medlem sedan juli 20001 628 inläggdu...xorox...
""Vad beträffar nödvändigheten vet JoakimE inte mycket eftersom han förmodligen aldrig suttit vid en dual dator, själv sitter jag vid en varje gång jag sitter vid en dator hemma ..""
har du då erfarenhet av webbproduktion?
krävs ju lite kunnighet för att veta vad som brukar knaka först i burkarna...
skaffa raaam!
------------------
weeee!
TtrasherMedlem sedan mars 200143 inlägg Du me AMD snacket du kan dunsta.
Hansen är ute efter ett system som är stabilt, snabbt & med mycket prestanda.
Jo Hansen skaffa ett par Asus kort. Det är vad jag skulle ha gjort.
Sen kan du ju ta och skicka in lite Linux på burkarna så du får ut maximal kraft ur smp:n ;).
Fv02Medlem sedan juli 20001 628 inläggöö...vadådå, är inte amd snabbt och stabilt?, hehe, men nog med sånt snack.
nu till saken....
-orsaken till att vi rekomenderar amd cpu är för att jag medflera tycker att singel cpu + massor av ram är bättre är dual i detta sammanhang...
varför amd?
jo, de råkar vara lite snabbare än intels (de har ju 1200 mhz:are som är relativt lätta att få tag på.
-linux?...hoppas det var ett skämt, snubben skall ju syssla med webbproduktion...
finns tyvärr inte så många www producerings relaterade program än till linux...
komigen nu ;)
------------------
weeee!
Fv02Medlem sedan juli 20001 628 inläggni verkar ju envisas om att konfigurera datorn som en gamer skulle ha gjort, inte för en webbproducents behov.
tycker det verkar mer som att ni vill spela, leka, lyssna på musik...ja, allt annat än att jobba på dessa burkar :O
köp ordentliga arbetsburkar och ett riktigt flipper spel att ha i ena hörnet av lokalen ;)
ni vet vad jag tycker ;) har sagt mitt ;)
tjao
------------------
weeee!
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Skulle det inte gå att köra webbproduktion på dubbla INTEL och GF3?
;)
Om man läser orginalfrågan verkade inte priset spela så stor roll, mer att det skulle vara prylar med power. :) Klart att Hansen ska köpa det han vill ha, för honom verkade det inte vara "onödigt". Han skulle ju S P E L A. ;)
------------------
Ancilla, face mea laganum!
[Redigerat av PeW den 11 mar 2001]
Fv02Medlem sedan juli 20001 628 inläggvisst får kan köpa vad han vill ha...men han frågade ju om våra råd ju...
geforce 3 är ett rent spel kort...
------------------
weeee!