Jag ska köpa ny dator och har fått ganska många frågor i mitt huvud,
jag skulle vara jättetacksam om någon kunde hjälpa mig med så många svar som möjligt,
tack på förhand.
1. (Moderkort)
1.1 Vad är ett moderkort?
1.2 Vad har det för funktion?
1.3 Vad bör jag ha för grejer på mitt moderkort?
1.4 Passar alla moderkort till alla processorer?
1.5 Varför kostar vissa m.k. 3ggr så mycket som andra?
1.6 Är det nån vits med att köpa ett dyrt?
2. (RAM-minne) Vad är det för skillnad på:
SDRAM 128mb PC-133
SDRAM 128mb PC-133 Original
och
SDRAM 128mb PC-100
3. (Grafikkort) Är detta ett bra grafikkort?
"Inno3D Tornado TNT2 32 MB M64 AGP 4x"
om inte, varför inte? vad ska jag ha istället?
4. (Ljudkort) Är detta ett bra ljudkort?
"SB, Bulk/OEM, SB PCI 128"
om inte, varför inte? vad ska jag ha istället?
5. (DVD) Är det någon som vet om det är TV-out på:
"DVD Samsung SD612. 12X/40X Bulk"
(alltså om jag kan koppla datorn till TV:n och kolla på DVD-filmer)
kan man köpa till det annars?
6. (Mus) Finns det rullningsgrej i mitten på:
"MS Trekker wheel mouse 2.0 PS/2 OEM"
?
7. (Högtalare) Ger
"AC-691 Max 60W, RMS 1.3W, aktiv, inbyggd nätadapter, volume control"
tillräckligt bra ljud för MP3 och CD-skivor?
8. (Operativ system)
Om man inte köper något OS till en ny dator, hur gör man om man t.ex. vill lägga in linux - redhat?
Om man användre linux, hur funkar DVD och sånt då?
------------------
varje morgon går jag till skolan, och på eftermiddagen går jag hem
1.1-3 Moderkortet är det stora kortet man sätter processorn och alla andra kort i ;)
1.4 Nope, AMD processorer körs numera på Socket-A medans Intel's körs på FCPGA
1.5 Ofta betalar man för märke, men sen finns det vissa kort som har lite extra prylar som inbygt ljud, SCSI osv.
1.6 Njaaaaaaa, beror på lite ;)
2
Orginal minnen är minnen där allt är tillverkat av samma tillverkare, typ Samsung, PC-133 är snabbare än PC-100 om man kör det i just 133MHz dvs ;)
3. Stympat TNT2 kort, gammalt är det oxå, heldre ett GeForce 2 MX kort
4. Det kortet funkar finfint, fast jag skulle nog satsa på ett Soundblaster Live! kort istället
5. Det där är bara en spelare som passar i datorn, dvs inga externa utgångar utan grafikkortet tar hand om DVD avkodningen
6. Vet ej, Microsoft Intellimouse finns det dock oftast scroll på
7. Vet ej
8. Köper man t.ex. RedHat Linux följer det med instruktioner som är enkla att följa, borde inte skapa några större problem, i princip lika dant för Windows
Jag vet inte om det finns nån DVD avkodare för Linux, än, det är nog bara en fråga om tid ;)
------------------
"Programmerare, person som utarbetar de för en dator behövliga instruktionerna"
Specialupplagan av LILLA FOCUS, tryckt 1977
6. (Mus) Finns det rullningsgrej i mitten på:
"MS Trekker wheel mouse 2.0 PS/2 OEM"
?
Absolut. Det finns ett skäl till att den heter MS Trekker wheel mouse ;)
8. (Operativ system)
Om man inte köper något OS till en ny dator, hur gör man om man t.ex. vill lägga in linux - redhat?
Om man användre linux, hur funkar DVD och sånt då?
När du vill lägga in ett nytt OS på en dator (oberoende på om det redan finns ett annat OS installerat eller inte) lägger du i rätt CDROM i CDROM enheten, startar om, pillar kanske lite i BIOS så att datorn fattar att du vill boota från CD'n och inte från din hårddisk, och voíla: installationsprogammet för ditt operativsystem. Äldre datorer klarar kanske inte av att boota från CD'n, och då får man göra bootdisketter istället, men det är inte mycket svårare...
DVD spelare finns det till Linux, Xine till exempel. Problemet är ju att det inte är många kort där TV-out funktionen funkar, så du får nog nöja dig med att titta på datorn :l Faktum är att jag inte vet _något_ grafikkort där TV-out funkar i X :l
3. Håller med JoakimE, välj ett ASUS V7100 (finns med TV-out lr inte) vilket jag har hört att många är nöjda med.. jag ska själv köpa ett sådant snart :)
5&8. Vissa DVD-"paket" kan innehålla ett MPEG-kort vilket tar hand om avkodningen och har TV-out.. min kusin har ett sånt "paket" från Creativ. Om det (MPEG-kortet) funkar i Linux troligvis inte.
Ett MPEG-kort är till för att avkoda filmen med speceialiserad hårdvara istället för att använda en mjukvara, om man använder sig av mjukvaru-avkodning kommer datorn att få arbeta hårdare och filmen kan eventuellt hacka, mem jag tror inte det ska vara något problem med dagens datorer.
7. Högtalare är viktigt, försök att testa dom om du har möjlighet innan du köper eftersom du då upptäcker om det blir "burkigt" ljud vilket jag har problem med :( om du nu ska ha en DVD så skaffa ett sorround-system istället och ett ljudkort som klara det, filmerna blir så mycket bättre då.