Överväger att skaffa mig en (IDE-)brännare för att köra backup några gånger i veckan på CD-RW's.
Har alltså ingen som helst erfarenhet av CD-bränning och undrar om funktionen "burnproof" är värt, vad jag kan utläsa, den stora merkostnaden :q
Inte är det väl så att alla brännare utan, fungerar helrisigt :q
Eller är "burnproof"-behovet avhängigt av ens datorkapacitet :q
jag anser inte det är värt pengarna, min "gamla" IDE brännare får jag nästan_aldrig fel på när jag bränner. Och ska du bara göra back-up så klarar du dig med en utan tycker jag... :)
------------------
MVH
/C "För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"
Tack! Någon mer som tycker något om "Burnproof" :q
Undrar f.ö. om det är några speciella fabikat och modeller som är kända för att vara bra resp. dåliga - både ur prestations- och långvarighetssynpunkt :q
Jag är sugen köpa en Plextor CD-RW 12x10x32x intern IDE, men den finns visst bara som "bulk" till skapligt pris, annars hade jag nog föredragit en "retail". :l
Det som "fattas" (förutom kanske en tjusig kartong) i bulk-priset är väl en bukett mer eller mindre nödvändig programvara - är det sånt som går att ladda ner gratis, lagligt, någonstans :q
Om inte - är programmen som fattas just till denna modell värdefulla :q
Jag har testat Plextors 12/10/32 för maxidatas räkning. Det är en mkt imponerande enhet och dessutom kan jag påpeka att burn-proof är ett krav för mig nuförtiden.. inget är trevligare än att kunna dra igång en 5-minutersbränning å samtidigt dra en runda Counter-strike utan att oroa sig för buffer under-run vid ett hastigt banbyte (=thrasha hd:n) =D
Programvaran till plextorenheten var winoncd vilket rent av suger - så för den anledningen behöver du inte oroa dig. De direct-cd-kloner och liknande som ingår går att ladda ner. Köp Nero 5 på nätet istället eller roa dig med Fireburner och andra gratisprogram som faktiskt funkar utmärkt.