webForumDet fria alternativet

Windows vill inte ge disken en enhetsbeteckning

Datorhårdvara

11 svar · 509 visningar · startad av peter-

Medlem sedan dec. 20008 inlägg
Frågan#1

Har ett problem, min dator är utrustad med två SCSI-hårddiskar och windows 98.

Men nu till problemet, windows vill inte ge den ena hårddisken någon enhetsbeteckning. Själva hårddisken, en seagate, syns i enhetshanteraren och sägs fungera, men varför vill inte windows hitta den?

Disken är formaterad i SCSI-biosen.

Tacksam för svar.

/peter-

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Filsystem?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Disken är formaterad i SCSI-biosen.

i BIOS brukar man bara "lågnivå formatera" diskar, efter det måste man köra fdisk och formatera disken för att få ett filsystem på den som OS:et kan använda sig av.

------------------
MVH
/C
"Ibland tror jag att det säkraste bevis för att intelliganta varelser existerar någonstans i universum är att inga av dem försökt kontakta oss"
Kalle & Hobbe

När jag har kört fdisk på den och sen försöker starta om så hänger sig datorn... Nån idé någon?

hänger sig var, i POST eller när windows startar ?

* prova boota på dos disket om det är windows som vägrar.

* SCSI ID't är det rätt ?

------------------
MVH
/C
"Ibland tror jag att det säkraste bevis för att intelliganta varelser existerar någonstans i universum är att inga av dem försökt kontakta oss"
Kalle & Hobbe

Det hänger sig precis när windows ska gå igång.

Så här de kopplat (i nämd ordning):
SCSI-kortet ID 7
Disken som inte funkar, ID 0
Disken som funkar, ID 1, denna är dessutom terminerad eftersom den ligger sist på slingan.

Är det nåt som är fel där?

/peter-

Kommer du åt disken i DOS, så är det ju inte fel på SCSI, då borde det vara någon drivrutin till Windows som inte vill, har du provat med "felsäkertläge" ?

------------------
MVH
/C
Kalle & Hobbe

nej kommer inte åt i dos heller, efter att jag kört fdisk på den så hänger sig datorn precis när biosen är klar...

/peter-

*lol*

Du råkade inte ta bort filsystemet på din start disk ?

------------------
MVH
/C
Kalle & Hobbe

nej, det gjorde jag inte, för när jag formaterade om disken igen i biosen så startar datorn upp normalt (via den "friska" disken alltså)

Skumt, då vet jag inte vad som kan vara fel.... :(

------------------
MVH
/C
Kalle & Hobbe

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Du kanske ska kolla upp med tillverkaren av SCSI-kontrollerkortet huruvida versionerna av dina hårddiskar stöds eller ej... kanske ska till nån patch? En del äldre kort kan få problem med nyare hårddiskar, har jag hört.
Sen kan du ju checka med moderkortssupporten (om den nu finns kvar för just ditt kort, de försvinner ju snabbt som kackerlackor) om inställnignar - patchar - uppgradering etc...

[!]
Som ett halmstrå kan du ju testa att göra en startdiskett på en annan dator så att du kommer åt debug-programmet och rensa hela startspåren på diskarna (skriva nollor). Sen köra ett tredjepartsprogram som formaterat diskarna åt dig. [/!]

------------------
Ancilla, face mea laganum!

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)