Usch. Låter som om Partion Magic raderade informationen i bios. Prova att detecta nytt från bios. Hittar den då disken och du fortfarande inte kommer in på c:\ så kan du testa med startdisketten.
[Redigerat av PeW den 16 dec 2000]
12 svar · 381 visningar · startad av nanne
Skulle slänga ihop 4 av mina 2Gb partitioner till två 4Gbare.
Sagt och gjort så installerade jag Partition Magic 5 och började mickla. Slängde först ihop Program och Spel Partitionerna. No problemas. Allt gick kanonbra. Men sen... skulle jag slänga ihop Download med Arkiv partitionen då blev allt tokfel. För det första så började den köra i windows. På den första så startade den om datorn och gjorde ihopslagningen i dos. Men inte den här gången. När den var klar så möttes jag av ett härligt Error meddelande. Men datorn gick iaf. Efteråt så fanns det en ny partition. Men den var bara 2Gb stor och inget från Arkiv fanns med.
Efter omstart så händer det mystiska. Den hittar inte hårddisken! Den finns inte. Inte ens BIOS vet att den finns.
Vad har hänt? Finns det nåt bot?
------------------
"Där ser du. De är synthare och inte scientologer..."
Usch. Låter som om Partion Magic raderade informationen i bios. Prova att detecta nytt från bios. Hittar den då disken och du fortfarande inte kommer in på c:\ så kan du testa med startdisketten.
[Redigerat av PeW den 16 dec 2000]
Usch. Låter som om Partion Magic raderade informationen i bios.
öh... nja, det tror jag inte på, PM kan inte flasha om eller ändra i BIOS. Därimot kan det ju ha blivit fel på "Master boot reckord"(MBR) så du är tvungen att skriva om det, (fdisk /mbr) även jag inte tror det är så, är det värt ett försök...
------------------
MVH
/C
"Ibland tror jag att det säkraste bevis för att intelliganta varelser existerar någonstans i universum är att inga av dem försökt kontakta oss"
Kalle & Hobbe
Efter omstart så händer det mystiska. Den hittar inte hårddisken! Den finns inte. Inte ens BIOS vet att den finns
Då är det ju inte fel på MBR:en för den "startar" ju efter BIOS. Kolla så att inte någon sladd är lös, har du otur kanske HD:n gått sönder. (Beror dock inte på PM ;))
------------------
- Razofish a.k.a. Per
[Redigerat av Razofish den 22 dec 2000]
PM kan inte flasha om eller ändra i BIOS.
Det var inte heller så jag menade. ;)
Bios cmos kan däremot få sig en törn, vilket det tyder på eftersom den inte identiferar någon hårddisk. Därför kan det vara läge att detecta den manuellt genom bios-setupen. Om inte det funkar kan det mkt riktigt tyda på hårdvarufel.
Att köra fdisk /mbr lär inte hjälpa om inte systemet ens hittar någon hårddisk att utföra detta på.
:)
Jag får väl koppla in den på min gamla dator och se om den hittas där. Isf är det ju fel i BIOS. Går det isf att flasha om det så hårddisken hittas? Har upptäckt att det finns en bios uppgradering att finna på Epox hemsida så.
Annars så är det väl bara att köpa en ny?
------------------
nja, det är väl sant i och för sig ;)
men hårvarofel låter ju såå långt borta...
------------------
MVH
/C
"Ibland tror jag att det säkraste bevis för att intelliganta varelser existerar någonstans i universum är att inga av dem försökt kontakta oss"
Kalle & Hobbe
Om du inte ens får nån respons från en manuell detect i biossetupprogrammet ('del' eller nåt vid uppstart) börjar jag misstänka hårdvarufel.
För jag utgår från att du testat att boota med en startdiskett alle redan...?
Scsi eller IDE?
Kolla kablarna?
Testa med någon (vilken som helst) annan hårddisk?
[Redigerat av PeW den 19 dec 2000]
Kablarna sitter i ordentligt och BIOS hittar den inte alls. Däremot så hittade datorn min fot. Tappade den när jag skulle lyfta upp den *stort blåmärke på den*
Ska testa ikväll med att slänga in disken från min linuxburk och vice versa.
------------------