webForumDet fria alternativet

Nybörjarfrågor om webbserver.

Datorhårdvara

18 svar · 495 visningar · startad av eMan

Medlem sedan sep. 2000232 inlägg
Frågan#1

Hej!

Här nedan kommer lite nybörjarfrågor från mig gällande en webbserver.

På min arbetsplats funderas det över att skaffa en webbserver och jag har tillfrågats om att kolla igenom lite alternativ för att se vad man bör inhandla.

Då det handlar om mycket begränsad trafik (kanske i snitt 500 besökare och dag) tänkte jag att det skulle duga men en vanlig stationär dator för att lösa uppgiften.

Vi skall använda windows 2000 server då vi har en webbutvecklare som vill använda ASP mestadels. Hårdvarumässigt tänkte jag mig att det kunde räcka med 256mb i ram med tanke på den knappa trafiken.

När det kommer till processorval har jag lite funderingar, är det bättre att välja intel p3 än amd athlon? Då jag kollat runt lite på olika webbhotell verkar det som att alla använder intels processorer, finns det någon anledning till detta?

Sedan en ytterligare liten fundering, kan man använda en servern för att köra t ex antivirus, dreamweaver, fireworks, access och word utan att det påverkar tillgängligheten för de som besöker hemsidorna mycket? Är detta dumt att tänka sig (känns onödigt att datorn bara kan användas som webbserver med tanke på den lilla trafiken)?

Tack på förhand!
Christian

Medlem sedan aug. 2000304 inlägg

Intel

Nae.. det kanske var lite väl kaxigt.
Men jag har personliga aggretioner mot AMD fast fler och fler tycker att AMD funkar bra.

Skall du köra mer än bara web servern på maskinen så som fireworks, word osv så kanske 256Mb i minne är lite klent.

Sitter själv och utvecklar på en 2000 server med 256Mb och det händer titt som tätt att minnet "tar slut". Har iofs inga problem med detta men det käns inge bra.
(Gissa om minne ligger högt på min önskelista inför Jul.....)

------------------
/CoolDude

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Varför skulle just intel vara stabilare???

Själva processorn är inte stabil, det är moderkortschippen, och dom har det inte varit problem med på läääääänge

För att göra det hela väldigt billigt kan man använda sig utav en AMD Duron, billig och mycket bra!

------------------
lazy by nature
You can run, and you can hide, and I wont even look for ya

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Tycker det är lite overkill med en windows 200 server, om du bara har 500 besökare/dag NT4 och IIS4 klarar av ASP utan problem, om du var rädd för att ASP bara funkade i w2k.

för övrigt tycker jag att om servern bara ska agera webbserver så krävs det inte så värst mycket av hårdvaran. :l

... webbutvecklare som vill använda ASP mestadels.

han/hon kommer väl inte att sitta och jobba lokat på datorn..?

------------------
MVH
/C
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

[Redigerat av stoffe-2k den 05 dec 2000]

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Har du funderat på att använda Linux istället för Win2k? Blir nog mycket billigare :) (Med tanke på att Linux kräver mycket mindre av datorn och kan laddas hem från nätet istället för att behöva köpa en dyr licens av MS...)

"Men ASP finns ju inte till Linux"

http://www.chilisoft.com/

[r] Oj, trodde att du frågade om OS också, sorry ;)

[Redigerat av Muzzafarath den 05 dec 2000]

En billig och bra lösning är AMD Duron 650MHz, 128Mb minne och Windows NT4 eller Linux

------------------
lazy by nature

Tack för era svar!

Priset på operativsystemet är inte så avgörande då det bara handlar om en maskin och vi har ganska stora rabatter på programvara (faktum är att det är billigare för oss att köpa win2000 server än Chili!s lösning).

Men om det inte finns några egentliga hinder för att använda ASP (version 3 skall det tydligen vara...) på en nt4-server så kan ju det vara en bra lösning ändå (man vill ju inte betala mer än nödvändigt förstås).

Linux är nog inte intressant för oss i dagsläget (därmed inte sagt att det är ointressant i framtiden), vi har helt enkelt inte kompetensen i organisationen för att administrera ett sådant system.

Sammanfattningsvis, såhär har jag förstått era svar:

Om vi väljer win2000 server bör vi satsa på mer än 256 mb ram om vi skall köra andra program på den samtidigt som webbservern är igång.

Om vi väljer nt4 räcker det med mindre minne, 128 mb ram.

Det går lika bra att använda amds athlon som som intels p3 som processor.

Något mer att tillägga/fundera över?

[Redigerat av eMan den 06 dec 2000]

Det går även bra att använda en Duron ;)

------------------
lazy by nature

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Glöm inte säkerheten, det finns många som tycker det är kul att hacka dåligt konfigurerade webb servrar §jr

------------------
MVH
/C
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

Okay, tack igen, angående säkerhet så är det inga problem då vi inte tänkt oss att konfigurera webbservern dåligt :e

Medlem sedan aug. 2000304 inlägg

Frågan om vad som maskinen skall göra är dock fortfarande kvar!!!

Skall ni sitta lokalt och arbeta med maskinen?
Då kan även NT4 vara lite under dimmentionerad med 128Mb RAM.

Fast det kan gå bra om ni sitter och kör en massa "apps" saker "remote".

JoakimE: Vem påstod att Intel var Stabilare???
Jag???
VIA har/har haft problem med sina chipset alldeles nyss.
De fungerade dåligt som arbetsstation/spel maskin. Har inte exakt några detaljer på problemen men jag vet att de finns/fanns.
Framförallt med nått 3D jox.

(Fast det kanske beror på M$ inte VIA???)

------------------
/CoolDude

CoolDude: Hmm, första ordet och meningen "Men jag har personliga aggretioner" ;)

Att datorer med moderkort baserade på VIA chip inte skulle passa som arbetsstationer och spelmaskiner är rent skitsnack, jag förmodar att du menar de drivrutiner som skall installeras för VIA chippet, men de flesta moderkort idag BEHÖVER drivrutiner, VIA är inget undantag, enda kortet som har bra drivrutiner i Windows är de gamla BX-korten

3D joxet du snackar om är ett problem som endast finns under Win2k och löses med en .reg fil

VIA kort är nuförtiden stabila, snabba och bra

------------------
lazy by nature

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

faktum är att det är billigare för oss att köpa win2000 server än Chili!s lösning

InstantASP är en "ASP-klon" som ligger ovanpå Java och därmed kan köras på de flesta plattformar. Har testat lite snabbt, och jag har inte märkt några problem. Instant ASP är gratis för Linux (även för kommersiellt bruk).
http://www.instantasp.com/

F.n. får jag ett väldigt IIS-likt felmeddelande när jag försökte nå sidan nu, så t.o.m. på den punkten är InstantASP kompatibel med MS ASP. :e

[r]Nä, tydligen kör de verkligen IIS5 på sin egen webplats, så det förklarar ju felmeddelandet. Förhoppningsvis är deras produkt stabilare än så. ;)[/r]

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

[Redigerat av Robban den 09 dec 2000]

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Att köra ASP ovanpå Java är ju som att montera en gammal folkabuss på ett ferrarichassi... Vem vill göra något sådant? :)

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Vore det inte rätt coolt med en gammal risig folkabuss som gjorde 300 km/tim och kom igång från 0 till 100 km/tim på under 5 sekunder? :e

En anledning kan ju vara om man har en massa gammal ASP som behöver flyttas. Eller om man bara har tillgång till ASP-utvecklare. :)

Samma företag skall dessutom ha en produkt som omvandlar ASP till JSP (eller om det var servlets). Har jag dock inte testat.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Vore det inte rätt coolt med en gammal risig folkabuss som gjorde 300 km/tim

Jo, coolt måhända, men inte så vidare effektivt :)

Att översätta ASP till JSP låter rejält läskigt, jag kan inte i mina vildaste fantasier tro att det är någon bra idé. Då är det nog bättre att skriva om systemet från grunden så att man kan utnyttja Javas kraftfullhet till max.

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

Tack för tipset med instantasp, låter intressant, kan ju vara något för de som kan hantera linux vilket vi inte har kunskaper om i dagsläget. Verkar dock kosta minst $ 990 om man skall ha stöd för komponenter och script som jag förstår det.

Angående IIS, är verkligen den webbservern dålig? Då jag inte är någon expert så måste jag ibland ställa frågor som många av er säkert tycker är självklara. Vad finns det för nackdelar med att använda IIS istället för någon annan med hänsyn tagen till våra behov (bortsett från priset)?

Angående java eller inte så behövs det inte någon särskilt skalbar eller kraftfull lösning för oss (vi kommer som sagt bara att ha ca 500 besökare om dagen).

[Redigerat av eMan den 10 dec 2000]

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Angående IIS, är verkligen den webbservern dålig?

Nej, det är den inte.
Sen tror jag - som alltid - att det beror på vem du frågar. Talar du med en fanatiker kan han/hon alltid komma att tycka att MS produkter är dåliga. På samma sätt som du kan få höra motsatsen från en MS-fanatiker...

IISen fyller sin funktion.

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Tycker det är lite overkill med en windows 200 server, om du bara har 500 besökare/dag NT4 och IIS4 klarar av ASP utan problem, om du var rädd för att ASP bara funkade i w2k.

Men bara NT4 stöder bara ASP 2.0 vilket kanske inte utvecklarna tycker är så kul.

Tycker att servern BARA ska vara server och inget annat. Mina erfarenheter är att man inte ska röra en windowsdator om den rullar.

En sak som jag vill tillägga bara. Glöm inte att installera PHP4 och mySQL. Slår ASP med hästlängder om jag får säja mitt :P

------------------

"Där ser du. De är synthare och inte scientologer..."

nanne.net

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)