Jag har en 1 år gammmal skärm som funkat bra... men nu när jag placerat en annan skärm brevid (vill kunna köra 2 maskiner samtidigt, brevid varann) så fladdrar det nåt förb..#!@/!
Vad göra? Är det nån skärmplåt i bildskärmen som inte är tillräckligt jordad eller nåt annat (o)vanligt problem...?
Den första (nyare) skärmen (17") är ansluten till en PII, den andra(14")Tandbergare till en IBM 386... de delar vägguttag. Att det är en störning, är ju uppenbart, skärmskrället har börjat ge ifrån sig lite övertoner oxå.
Förslag emotses tacksamt.
------------------ En genomvåt man är inte rädd för regnet
Usch då. Nä, en switch är inte att tänka på då poängen ligger i att ha igång bägge samtidigt. Men det borde då gå att skärma av skärmen med nån alu-plåt ? ... har ju en till maskin ytterligare 1 meter ifrån som går till en PI, med den blir det inga störningar. Som sagt, själva grundtanken är att ha två skärmar tätt ihop och igång samtidigt. Undrade mest om det möjligen var nåt fel på 17" skärmen...
* den stör för övrigt även TV:n som står i ett annat rum, blir en massa ränder på CH 1-12, samt skickar ut högt ljud. Har maxat frekvensen för att slippa fladdrande bild *
Bägge är jordade, ur samma uttag dock... jo, jag misstänker att nåt är galet med 17" skärmen... men nu har precis garantin gått ut :l , så det är till att skruva isär den själv. Men är det nåt speciellt jag kan kolla på? Förutom att leta efter taskiga lödningar, menar jag. Tips?
Kolla efter nått spec... *iiiih* bygg en "Faraday bur" runt skärmen istället... ;)
Skämt ååh sido...
Har du testat med att ändra uppdateringsfrekvensen på grafikkortet om det blir bättre då kan jag kanske får nån idé.
Nja... tror inte grafikkortet har med detta att göra. Jag har testat att minska frekvensen... blir bara fladdrigt. Kör nu på true color 85Hz (max) och det är rekommenderat. Sen går det att justera ytterligare direkt på skärmen, fast det gör ingen skillnad. Har samma strul när jag kör med Linuxen. Min egna teori ligger i att högspänningsdelen på skärmen har nåt defekt... tänkte skruva isär och kika, fast innan jag gör det skulle det vara bra om någon visste mer exakt vad det skulle kunna vara. (konding, resistor, kabel...)
*Väntar nån dag till innan kofoten och svetsen tas fram. ;) *
Testa att vända stickkontakten som du har i vägguttaget, kan faktiskt hjälpa.
Strålningen minskar markant om man har kontakten rättvänd i väggen. Tyvärr så är det väldigt svårt för en som inte är så insatt i elektronikensvärld att kolla vad som är fas resp nolla men det kan hjälpa....värt ett försök.
Mata båda skärmarna från samma uttagsdosa. Vänd gärna en stickpropp för att se effekterna Vi har testat detta ibland när nätverkskorten spökar.
Om du skall ha två skärmar bredvid varandra (Jag kör så) så rekomnderar jag ett litet program som heter Ninja switch Gör att du kan ha ett tangentbord och en mus till två datorer
Om du har plats för två uppsättning configurerar du för det andra också
Ninja Sw kan ha tre.
HHH
Lasp
Rödalacket. Svårt? Med en spik räcker det med att hålla ena handen på elementet och med den andra för man in spiken i ett av hålen.. lever man efter det har man hittat nollan! Alternativt en vanlig volttestare, om man inte gillar att spela roulette. Men tack för tipset.
Ska kolla igenom detta ikväll...
:)
Hittade även en massa skitlödningar som jag fixade... *dj..ä kineser* fast ha ha ha nu vart den knäppare... den har liksom svårt att bestämma sig för vilken färg den ska ha... får leta rätt på tillverkaren och fixa ett schema och repmanual...
Nån som vill köpa en 1 år gammal 17" skärm ngt beg ?
:e
[Redigerat av PeW den 15 nov 2000]
267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e