webForumDet fria alternativet

Långsam BIOS-start?

Datorhårdvara

4 svar · 614 visningar · startad av Q

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg
Frågan#1

När jag fick min Dellburk för två år sen startade den kvickt och snabbt som alla nya burkar gör, och nu när den är rätt full tar det naturligtvis längre tid.

Men det som är skumt är att biosuppstarten tar bra mycket längre tid! I början hann jag aldrig se infon från grafikkortet som syns innan skärmen tändes utan jag såg när den räknade igenom internminnet och letade hårddiskar. Nu hinner jag läsa det mesta om graffekortet och Energystar innan bilden byts och internminnet börjar rulla. :q

Har aldrig gett mig på bioset, men jag såg häromdan att det ligger en biosuppdatering på Dells websida - kan det speeda upp det?

Fattar liksom inte att bios har börjat sega ner. :l

------------------
To be or not to be - that's not a question!

[Redigerat av Q den 14 okt 2000]

Medlem sedan apr. 2000642 inlägg

låter som om det tar ett tag innan biosen "tar över" från grafikkortets introskärm. en uppgradering gör förmodligen bara gott. se bara till så att du kör rätt uppgradering på rätt bios och så..

Borde alltså vara grafikkortets rutiner som behöver en uppfräschning alltså? Eller bios?

------------------

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Kan det vara så att du har petat i mer internminne?

Nope, har de 128 som satt i från början. Jag lade märke till det för någon månad sen men har liksom inte tänkt på det förrän helt nyligen och har väl inte ändrat på nåt revolutionerande direkt...

Tror jag. :e

r
Dessutom segar det ju innan internminnet börjar räkna, och om jag har stoppat i mer borde det väl rimligen gå fortare? :q

------------------

[Redigerat av Q den 17 okt 2000]

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)