Nu har jag i alla fall kört FDISK på den nya disken.
När jag sen skulle formatera så vill han så gärna formatera min 2 Gb stora HD.
Problemet är ju att det är en 30,7 Gb x(
------------------
få, färre, färst
14 svar · 356 visningar · startad av Kim
Så där ja, nu sitter den nya hårddisken i datorn. Problemet för mig är ju att jag är en idiot när det kommer till hårdvaran.
Hur gör jag för att kunna använda den i Windows, d.v.s. kunna lägga program och saker på den?
Jag vet att jag måste köra FDISK och sen formatera den, men jag behöver nog faktiskt ännu grundligare förklaringar för att förstå.
Finns det någon vänlig själ som skulle vilja instruera mig hur jag ska göra.
Disken är en IBM Deskstar 30,7 Gb.
------------------
få, färre, färst
Nu har jag i alla fall kört FDISK på den nya disken.
När jag sen skulle formatera så vill han så gärna formatera min 2 Gb stora HD.
Problemet är ju att det är en 30,7 Gb x(
------------------
få, färre, färst
Aktivera stöd för stora diskar i samband med att FDISK startas. :)
Därefter ska det inte vara några större problem om du inte sitter med en riktigt gammal maskin - typ tidig 486:a... ;)
P2 233, det är väl en riktigt gammal maskin? ;)
en lite tanke bara, det kanske finns nån inställning i BIOS som begränsar IDE-bussens stöd till max 2Gb (2048Mb) stora hårddiskar?
------------------
bloSSA på nätet
[Redigerat av bloSSA den 28 sep 2000]
Fråga ... !!!
Har datorn hittat den nya hårddisken som du stoppat in ???
Sen måste du väl formatera den nya hårddisken INNAN du kör fdisk på den .. annars fattar ju aldrig FDISK hur mycket data hårdisken rymmer !!!
Formatera i DOS ... INTE i windows ... !!!
format D: eller vilken bokstav din nya disk nu har fått ... !
Gjorde ju det här häromdan på en kunds dator ... !!!
------------------
GANDALF
Sen måste du väl formatera den nya hårddisken INNAN du kör fdisk på den .. annars fattar ju aldrig FDISK hur mycket data hårdisken rymmer !!!
Ehe ??
Gjorde ju det här häromdan på en kunds dator ... !!!
Med tanke på vad du skrivit, vetesjutton om jag skulle vilja lämna min dator till dig.. :l
------------------
/joakim
batboy.net
nokiatricks.com
Jag blev också lite fundersam där... Du satte allt myror i huvvet på mig ;)
------------------
få, färre, färst
vanligaste proceduren är att man först partionerar och sen formaterar. efter det kan man (med ett bättre partioneringsprg än microsofts) vid behov partionera om utan att behöva formatera.
sen finns det juh lågformatering osså, men den görs på fabriken.
------------------
bloSSA på nätet
elfwing:
Kanske dax för ett a+ cert för dig !! :e
Först Fdisk ! SEN Format !
Det kvittar om du formaterar i DOS eller Windows...
vanligaste proceduren är att man först partionerar och sen formaterar
Man måste partionera före man kan formatera(hög nivå, FAT osv.)
____
MVH
/C
[Redigerat av stoffe-2k den 28 sep 2000]
[Redigerat av stoffe-2k den 28 sep 2000]
orsaken till att man kanske vill formatera i dos(FAT) är att det är grunden till (nästan) alla windowspartitionerna och funkar på alla. windows95:s FAT var inte riktigt kompatibel med den riktiga FAT, men det är nog fixat nu...(?)
kör du FAT32, NTFS eller nått sånt kan det bli problem vid en diskkrasch, vissa diskreparationsprogram funkar bara i FAT. så jag föredrar att ha windowssystemet på en egen FAT-partition på säg 500Mb-1Gb.
------------------
bloSSA på nätet
klart att man "måste" formatera C: i DOS, det är enklast så. men de andra partitionerna kan formaterars i windows om man vill :)
------------------
____
MVH
/C
Jag vete f*n vad som hände med kundens dator ...
När jag körde Fdisk så hittade den typ bara ett par hundra KB att göra en partition på ...
Så jag formaterade hela hårddisken o sen startade jag den med en startdiskett för att kunna köra fdisk ...
Därav antog jag att man var tvungen att formatera innan man kunde köra fdisk ... !
Sen formaterade jag den givetvis en gång till ...
Vad hände tror ni ?
Den funkar finfint nu iaf ... fast den var ganska "sjuk" innan jag "fixade" den ... ;)
Dumt att man inte gör sånt här oftare .. man hinner ju glömma mellan varven !
*skäms lite*
------------------
GANDALF
Mitt problem låg i ett gammalt BIOS. Var tvungen att uppgradera det. Sen fungerade det fint. :)
------------------
få, färre, färst