webForumDet fria alternativet

Ändra konfiguration?

Datorhårdvara

6 svar · 969 visningar · startad av J0han

Frågan#1

Nu är det så att jag har en gammal P75:a och jag har fått tag på en lite nyare P133 MMX processor. Frågan är: Kan man byta ut den gamla processorn och sätta in den nya och vad måste man göra sen för att konfigurera om PC?

(Jag har en Fujitsu Indiana (usch, äckligt gammal dator) med en Intel Pentium processor.)

Mycket tacksam för svar!

------------------
MOTORSAEG -
fiction is reality

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Hmm... Jag kan ha fel, men finns det verkligen Pentium 133 MHz MMX?

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Nej, det finns inga MMX:er med så låg frekvens, så vitt jag vet.

Svar på ursprungliga frågan: Du måste kolla i dokumentationen till ditt moderkort, för att se om moderkortet stöder så hög klockfrekvens...

------------------
Mvh Yrin Eldfjell

"Shit happens, and hopefully, life goes on"

Medlem sedan maj 2000376 inlägg

För bärbara, ja. Men för stationära tror jag det är 166 MHz och uppåt som gäller för MMX.

Enda sättet att ta reda på om du kan ha en snabbare processor är att kolla i manualen till moderkortet. Om du inte har den tillgänglig borde den finnas på morderkortstillverkarens hemsida. Det handlar främst om att du skall kunna ställa in hastigheten på moderkortet rätt. Om det är en riktigt gammal P75:a tror jag tyvärr inte att det ser ljust ut.

------------------
CF

Ok, jo men det står "MMX" på själva processorn...

------------------
MOTORSAEG -
fiction is reality

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Jag har för mig att MMX kör med dubbla spänningar istället för en så moderkortet måste ha stöd för det oxå rätta mig om jag har fel angående detta..

------------------
F.Sundström
kloes@excite.com

[Redigerat av Klös den 19 jul 2000]

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Jo, MMX måste ha dubbla matningsspänningar.. Så det gäller att ha ett moderkort som är MMX-kompatibelt!

------------------
Mvh Yrin Eldfjell

"Shit happens, and hopefully, life goes on"

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)