webForumDet fria alternativet

Ryckig DVD trots MPEG-kort

Datorhårdvara

9 svar · 319 visningar · startad av kryptonit

Medlem sedan dec. 19996 inlägg
Frågan#1

Hej!
Har ett irriterande problem med min DVD, filmerna "rycker". Det är inte ett kontinuerligt ryckande, utan det uppstår ett par ggr/minut. Har försökt med de flesta inställningar utan att få bukt med problemet.
Mer om datorn:
P3 500 MHz
128 MB RAM
Creative TNT2 Ultra
NEC 8x DVD
Realmagic Hollywood+ MPEG-kort
Programmet jag använder mig av är DVD station (följer med hollywood+ kortet)
Alla förslag tages tacksamt emot..

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Det kan kanske vara nått program som ligger i bakgrunden, exvis virusskydd eller nånting annat tryck ctrl-alt-delete och kolla vilka program som är igång förutom Explorer och systray vilka måste vara igång.

/F.Sundström

Tackar för svaret, men övriga program såsom virusskydd har jag tagit bort från autostart/registret. Det finns inga program som går i bakgrunden.
Har även testat med formatering och minimalt antal program utan resultat.

Medlem sedan jan. 20001 inlägg

Har du sett till att själva dvd spelaren har dma åtkomst?
Höger klicka på den här datorn/egenskaper/ehetshanteraren/cd-rom/
klicka på dvd:n och se till att fältet dma är ikryssat, annars kryssa i o starta om.
Hoppas det hjälper

Japp, det är ikryssat..
Något mer förslag??

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det låter nästan som ett nätverksproblem. Kan det vara så att det finns nätverkskort och/eller fjärranslutning? Angrip i sådant fall den kategorin och pröva dig fram.

Återkom om du behöver mer förslag.

mvR

Medlem sedan dec. 1999286 inlägg

Har du provat att köra upplösningen 800x600 samt 16 bitars färg... löste ett problem som jag hade förut med flimmer och ryck vilka uppstod några ggr/min.

Tackar för alla svar..
Har nu sgs löst problemet. Inaktiverade ljudkort, usb, modem, com-portar, brännare, mm (allt som inte behövs för dvd'n) samt testade lite fler inställningar.
Problemet försvann, så nu återstår bara att börja aktivera allt igen för att ta reda på vad som är orsaken...

Medlem sedan jan. 20002 inlägg

Sänk refreshraten till 60hz och upplösningen till 800x600. Man märker skillnad i skärpa och ryckighet. Dessa siffror ligger nämligen närmare DVD:ns naturliga upplösning osv. Testa.

Har nu löst problemet...
Beställde en vanlig stationär dvd istället.
Kanske inte den billigaste lösningen, men den borde iaf fungera..
:o)

283 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
155 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)