webForumDet fria alternativet

Grafikkort

Datorhårdvara

5 svar · 388 visningar · startad av Asterix

Medlem sedan dec. 1999483 inlägg
Frågan#1

Visste inte riktigt var jag skulle posta detta inlägg, men jag tror detta blir det bästa stället.

Vad för grafikkort ska jag välja om jag har en Pentium I 233 med 48MB ram.

------------------
/emil hesslow

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Häpp Emil!

Jag är rädd för att du får förtydliga dig något innan du kan få ett bra svar.
Vad vill du använda grafikkortet till?
Grafisk redigering, vanlig arbetsstation, speldator eller vad?

Är det spel du är ute efter tror jag definitivt det är bättre att lägga lite pengar på ett hyfsat grafikkort och sedan komplettera det med ett 3Dfx-kort.
Är det grafisk redigering bör du se till att grafikkortet har mycket VRAM (grafikminne) - gärna 32 MB.
Är det som en ren arbetsstation spelar det kanske inte fullt så stor roll - om du inte vill använda en otäck skärmupplösning (1600x1200 med massivis med färger) vill säga.

Hoppas detta gav dig lite tips på vägen. Vill du ha ytterligare hjälp får du gärna återkomma. Jag ber dig dock då att beskriva vad du vill ha det till...

med vänliga

Rikard

PS
Jag håller med dig, det här var nog bästa stället att posta din fråga på.
DS

Medlem sedan dec. 1999483 inlägg

Jag vill kunna använda kortet till allt möjligt men framför allt spel.

[Redigerat av Asterix den 08 dec 1999]

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Då är nog rekommendationen att köpa ett hyfsat grafikkort med 3D-accelerator (inte samma sak som 3Dfx) och hyfsat med grafikminne, d v s minst 8 MB. Personligen skulle jag nog rekommendera 16 MB ändå. Oavsett 8 eller 16 så bör det gå att bygga ut till 32 MB.
Sen skulle jag vid ett senare tillfälle införskaffa ett 3Dfx-kort.

Hoppas att det gav dig något...

------------------
med vänliga

Rikard

Medlem sedan dec. 19997 inlägg

Utan att veta vad du har för konfiguration, så blir nog mitt råd att du försöker hitta ett överblivet Voodoo2-kort hos någon kompis eller prylbörs eller liknande, tjänar inte alltför mycket till att skaffa de snabbaste grafikkorten när CPU'n ändå blir flaskhals samt att du troligen inte har någon AGP-plats på moderkort etc.
Alltså, Voodoo 2, 8-12 MB och behåll ditt gamla 2D-kort. Betala inte mera än 2-400:-

Medlem sedan dec. 19998 inlägg

Skaffa ett guillemot xentor 32 från www.skribofont.se

De har millenierabatt fram till den 30de

245 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)