webForumDet fria alternativet

Byte av CMOS batteri på laptop?

Datorhårdvara

7 svar · 3 070 visningar · startad av datakillen_74

Medlem sedan nov. 200918 inlägg
Frågan#1

Det är något fel med klockan på min dator. Tiden uppdateras inte efter det att jag har stängt av datorn. När jag slår på strömmen igen så står den på samma klockslag som då jag senast var inloggad. Är det batteriet på moderkortet som är slut? Kan jag byta batteriet själv eller måste man lämna in datorn till en datafirma? Jag har en Packard Bell EasyNote, modell: ALP-Ajax D

Tacksam för alla tips!

Medlem sedan jan. 2008280 inlägg

Det borde gå. Googla efter servicemanual och liknande. Annars är det bara att börja skruva efter bästa förmåga. Kan vara knepigt eller lätt beroende på din erfarenhet.

Jag hittade den här demonteringsmanualen för Packard Bell EasyNote laptopar:
ftp://ftp.packardbell.com/pub/itemnr/7448740000/EasyNote_SL_Disassembly_Manual.pdf

På sidan 13 finns ett avsnitt om hur man byter CMOS batteriet. Jag har dock ingen aning om vart det sitter på min dator? Mitt moderkort ser inte exakt likadant ut som på bilden i manualen (se fig. 20).

Vid min google sökning på ämnet så hittade jag även den här demonteringsfilmen på Youtube:
Packard Bell ALP-Ajax C3 Laptop Disassembly

Men den gav mig tyvärr heller inga bra ledtrådar.
Mitt problem kvarstår alltså: Var någonstans på moderkortet sitter cmos batteriet och hur gör man för att byta det?

invecklaren skrev:

Det borde gå. Googla efter servicemanual och liknande. Annars är det bara att börja skruva efter bästa förmåga. Kan vara knepigt eller lätt beroende på din erfarenhet.

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

Jag vet inte hur det ser just på din dator, men det borde inte vara så svårt att hitta. Antingen ser det ut som i PDF'en du kollat på, eller så är det ett vanlig knappcellsbatteri som ser ut ungefär så här:

Så, det borde gå att hitta någonstanns på morderkortet.

datorns klocka uppdateras inte när strömmen är avstängd!

Jojoxx skrev:

Jag vet inte hur det ser just på din dator, men det borde inte vara så svårt att hitta. Antingen ser det ut som i PDF'en du kollat på, eller så är det ett vanlig knappcellsbatteri som ser ut ungefär så här:

Så, det borde gå att hitta någonstans på morderkortet.

Så här ser det ut på undersidan av min laptop:
http://1drv.ms/YhsEAd

Jag hittar inget batteri som liknar det som finns på din bild?! Kan det vara batteriet vid den gula pilen?...

Medlem sedan jan. 2008280 inlägg

datakillen_74 skrev:

Så här ser det ut på undersidan av min laptop:
http://1drv.ms/YhsEAd

Jag hittar inget batteri som liknar det som finns på din bild?! Kan det vara batteriet vid den gula pilen?...

Högst troligen!

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

Nej, det är inte cmos-batteriet. Det göms fortfarande under plasten uppe till vänster. Kolla på denna video vid 11:30 så ser du batteriet längst ner i bilden.
http://www.youtube.com/watch?v=4nAsxAKLGTY

Medlem sedan jan. 20262 inlägg

Yes — that’s a classic sign of a dead CMOS/RTC battery.

On laptops like your Packard Bell (and many older systems, similar to some Dell Laptops), the CMOS battery keeps the clock running when the machine is off. Once it dies, time resets or freezes.

You can replace it yourself if you’re comfortable opening the laptop — sometimes it’s under the bottom cover, sometimes under the keyboard. Otherwise, a repair shop can do it quickly and cheaply.

So:

• Cause: dead CMOS battery ✔️
  • DIY: possible (model-dependent)
  • Shop fix: easy if you don’t want to open it
251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)