webForumDet fria alternativet

SSD-disk crasch?

Datorhårdvara

4 svar · 1 354 visningar · startad av Thord

Medlem sedan sep. 2000685 inlägg
Frågan#1

Hej alla, jag satt idag och installerade lite SDK-mjukvara på min spelmaskin. När jag då skulle starta om maskinen så fick jag plötsligt upp på skärmen att jag skulle sätta i något bootbart media på en bootbar drive, ja ungefär så fattade jag den engelska uppmaningen. Jag tog då fram min W7 skiva och stoppade i den i dvd-läsaren och ett antal filer lästes in, men sen tog det bara stopp. Är det så en SSD-disk beter sig när den har gett upp eller?

Har nu provat att sätta tillbaka min gamla hårddisk, men får i alla fall meddelandet "Reboot and Select Proper Boot Device or Insert Boot Media in selected Boot device" så det verkar vara något annat än hårddisken.

Medlem sedan feb. 2010177 inlägg

Är inte allt för bra på hårdvara, men det låter som att hdd anslutningen i moderkortet har gett upp, testa ifall du har fler ingångar på ditt moderkort för hdd att byta ingång. Samt även kolla ifall ditt nätagg faktiskt ger ut ström till hårddisken. kan vara ett sådant fel oxå att hårdisken inte starta pga ingen kontakt med moderkortet eller att den inte får någon ström.

Men som sagt det är bara ett förslag har inte allt för stor koll på det hela.

Har kommit så långt att jag inte ska trycka del-knappen vid uppstart som det står för att komma in i BIOSen utan F8 så att jag kan välja vilken disk jag ska starta ifrån. Då hoppar det igång, men jag vill inte hålla på. Har tittat i BIOSen, men kan inte se vad som är fel och BIOS är inte min starka sida. Tittar jag i main så finns SSD-disken listad, men går jag bort till Boot så finns inte SSD-disken listad.

Det var i BIOSen som felet låg. Nu har jag fått till det men vet inte hur jag gjorde. Nu får jag inte köpa ny dator. Tusan också!

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)