webForumDet fria alternativet

Uppgradera processor och grafikkort.

Datorhårdvara

6 svar · 2 252 visningar · startad av Poteta

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg
Frågan#1

Nu är det dags att göra något skoj. :e
När jag uppdaterade mitt grafikkort senast läste jag att med Nvidias drivisar och grafikkort kan man använda något som kallas ShadowPlay.
Perfekt för mig som spelar WoW en hel del. Det innebär att datorn ligger och "spelar in" spelets senaste 20 min. Om något kul händer kan man spara de sista 20 minuterna.
Själv använder jag Fraps men kan inte ligga och spela in jämnt, vilket innebär att i 99% av fallen det händer något som jag vill spara så spelar jag inte in.

Dock är min flera år gamla dator inte kompatibel med kraven som behövs, vilket inte förvånar mig. Det som förvånar mig är att den nästan klara det... :q

Jag behöver byta grafikkort till någon i 600-serien eller högre. Jag hittade det här för en billig peng.

Processorn behöver också bytas, då borde detta fynd funka.

Dock har jag ingen aning om det passar i mitt moderkort. Jag körde en DXdiag och fick fram en systemmodell med massa bokstäver och siffror. Kan man mha det se om det funkar ihop?

Dessutom undrar jag om datorn kommer bli vassare än den är med dessa uppgraderingar. Som det är nu kan jag köra Ultra i grafik i spelet förutom i de stora städerna.

Egentligen är jag nöjd med datorn som den är men det är som sagt kul att uppgradera ibland och nu hittade jag en anledning att försöka. :birp

Jag skickar med dumpar på hur datorn ser ut idag och Nvidias krav för ShadowPlay.

dator.png
Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Processorn passar inte, du behöver en Intel, fast vilket sockel vet jag inte. Men någon i3 kommer du inte kunna köra utan att byta moderkort.

Medlem sedan juni 2012581 inlägg

Jag har ett sådant grafikkort till övers, GTX 650, överklockat från start med vassare kylning. Jag köpte det av misstag (finns en tråd om det här på forumet). PMa mig om du vill köpa det. Aldrig använt mer än testat. Du får det för en avsevärt mindre peng än på sidan du länkade till om du skulle vara intresserad.

Quid skrev:

Processorn passar inte, du behöver en Intel, fast vilket sockel vet jag inte. Men nåon i3 kommer du inte kunna köra utan att byta moderkort.

Då faller hela idén tyvärr... 😞
Tack för hjälpen.

prplxr skrev:

Jag har ett sådant grafikkort till övers, GTX 650, överklockat från start med vassare kylning. Jag köpte det av misstag (finns en tråd om det här på forumet). PMa mig om du vill köpa det. Aldrig använt mer än testat. Du får det för en avsevärt mindre peng än på sidan du länkade till om du skulle vara intresserad.

Tack för erbjudandet men eftersom jag inte fixar ny processor så struntar jag i det. 😊

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Om man skall uppgradera kanske de tips som jag fick idag är gångbart?

Märkligt så det går hand i hand.

Header

Time to upgrade your PC for BF4? We have the best motherboard for you!

We guess you haven't missed this year's biggest launch, Battlefield 4? We know that this game demands a lot from your PC so we would like to help you.

You now get 30% back from your GIGABYTE motherboard purchase. This campaign are valid until 23:59 10-11-2013. Don't miss this chance!

All motherboards below are valid for 30% cash back:
G1.Sniper 5, G1.Sniper M5, G1.Sniper B5; G1.Sniper A88X, GA-Z87X-UD3H, GA-Z87X-D3H.

Click here for more info http://bf4.gigabytenordic.com/

Nu har de kommit en Beta för Nvidias drivisar som gör att kravet på processor inte behöver uppfyllas.
Jag stack till Inet och kom hem med ett GeForce 760. ShadowPlay fungerade direkt så jag kunde inte låta bli att spela in en kort snutt.
Det påverkar inte fps:en öht vad jag kunde se. En otroligt kul grej som jag kommer använda mycket.
Jag la upp en snutt på nätet men tyvärr blir kvalitén inte i närheten av den jag får i datorn trots att både inspelningen och uppladdningen är 1080p.

https://www.youtube.com/watch?v=9QYtau5dBuQ&feature=c4-overview&list=UUWHkcVqi6TcDvx8dFg7HvIg

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)