webForumDet fria alternativet

Webbkamera.

Datorhårdvara

1 svar · 1 453 visningar · startad av Poteta

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg
Frågan#1

Hej!
Jag har några webbkameror hemma (kinaimport) som har, om jag fattat det rätt, en egen "inbyggd" server. Jag får alltså en adress som jag kan nå från vilken dator som helst, eller app om man vill det. Fick dock öppna några portar och skapa en virtuell server för varje kamera om jag minns rätt. Det fungerar fint iaf.

Nu har jag kommit över en webbkamera från D-link och den funkar fint att titta på när jag är inne på mitt nätverk. D-link har någon tjänst (som jag inte minns namnet på) där man kan registrera sin kamera och kunna komma åt den utanför nätverket. Jag lyckades aldrig med det, gör rätt enligt instruktionen och supporten men det funkar inte ändå.
Därför kom funderingen om dynamiskt dns upp. Det behöver jag väl eftersom jag har dynamiskt IP-nummer via fiber? Förr, när man var tvungen att ha det för att fultanka så kostade det inget men nu när jag kollar på DynDNS ser jag att det kostar att använda tjänsten. Eller?
Finns det någon annan tjänst som jag kan använda för att kunna nå min D-linkkamera från utsidan nätverket? Gratis då.
Eller kan jag använda min ReadyNas Ultra till det på något sätt?

Medlem sedan juli 2013280 inlägg

https://www.google.se/search?q=dynamic+dns+providers+free&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&gws_rd=cr

Vet inte om denna lista kan hjälpa dig åt rätt håll. Det kom upp tillräckligt många alternativ för att jag själv inte skulle orka med att titta på alla alternativ.

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
142 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
146 ms — ändringar (db)