webForumDet fria alternativet

Köpa laptop lite hjälp

Datorhårdvara

6 svar · 921 visningar · startad av grennfox

Medlem sedan feb. 2010177 inlägg
Frågan#1

Hallå, det är så att jag har fått i uppdrag av svärmor här att hitta en ny laptop åt henne o hennes gubbe. Hon förklarade lite lätt vad hon var ute efter, och som jag förstod det så använder hennes gubbe det lite till spel oxå. Inga extremt krävande spel. Men endå så pass att datorn måste palla några spel.
Och datorn ska kosta max 6000 men helst ville hon får tag på nån mellan 5000-5500kr

Så efter hennes beskrivning har jag kollat lite och tror en dator med detta i sig borde kunna klara det.

hdd- min 500gb men helst 750gb.
Processor-Är lite osäker här men en intel i5 eller amd:s motsvarighet.
Grafik-måste vara ett dedikerat kort.
ram- 8gb helst, men 6 gb funkar.
usb 3,0 är inget som är nödvändigt men ett plus.
dvd läsare/brännare

Och då till min fråga. Är jag helt ute och cyklar om jag letar efter en dator som har detta? samt om någon har ett bra tips på en laptop som har detta och är inom prislappen?
Då jag har även i åtanke att denna dator ska kunna hålla ett par år.
(kan ju bara säga att sist hon köpte en dator var för 8 år sen så hon köper inte en ny så ofta) Så jag vill endå att hon ska få en dator som har bra kvalité i sig.

Medlem sedan jan. 2008280 inlägg

Vikt och skärmstorlek bör specas.

Den här klunsen (3 kg) ser vettig ut om man vill ha 17" skärm. ASUS brukar vara hyfsade, jag har dock ingen personlig erfarenhet av denna modell.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1351749

Oj det glömde visst det. hon vill har en 15" skärm. Och inte alls för tung heller.

Medlem sedan dec. 2009872 inlägg

AMD är billigare än Intel men vad gäller prestanda har jag svårt att se hur vanlig användning skulle påverkas negativt.

USB 3 är väl ingen etablerad standard än så länge, så där är också en prislapp därefter. Har du testat tvåan? Den är också rätt snabb, men givetvis så beror snabbheten på respektive enhets utförande.

Har hon 40.000 bilder på en USB pinne kommer hastigheten inte avgöras av USB 2 eller 3 utan av pinnens skriv/läshastighet.

Varför USB 3, förresten? Om du inte har periferiutrustning med motsvarande prestanda lär skillnaden mellan USB 2 och 3 bli ytterst marginell, om ens någon.

civilpolisen skrev:

Varför USB 3, förresten? Om du inte har periferiutrustning med motsvarande prestanda lär skillnaden mellan USB 2 och 3 bli ytterst marginell, om ens någon.

Hon har en extern hdd med usb 3. Men som jag skrev så är det inget måste att ha usb 3. Utan snarare som ett plus.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Knappar man in dina kriterier på prisjakt så finns det ett par modeller att välja mellan: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=l=s113881591

tackar så mycket gör hjälpen :)

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)