webForumDet fria alternativet

Apmysko problem med datormusen...

Datorhårdvara

5 svar · 921 visningar · startad av Gildebrand

Medlem sedan juni 2009920 inlägg
Frågan#1

Jag har själv jobbat som IT-tekniker i några år, har diverse certifieringar osv men aldrig har jag nog stött på ett problem av den karaktären jag har.

Det som är så konstigt är att när jag flyttade över musen (MX3200) till en ny dator, så upprepades felet, och samma fel uppstod även för trackpaden på datorn. Problemet är att när jag flyttar runt musen på skärmen, så är det som att systemet inte vet om att muspekaren inte är där den är, utan att den skulle vara någon annanstans. Väldigt ofta så "triggas" inte "hover-event" i Windows, Webbläsaren osv. Dvs, om jag hovrar över till exempel något i startmenyn, så blir det objektet inte "markerat" som det brukar när man hovrar över något

Samma sak tillämpas överallt, även i webbläsare och på hemsidor. Ibland så blir det så att på ena skärmen fungerar det bra men på andra så fungerar det inte. Ibland när jag klickar så är det som att man klickar på något fönster som döljer sig i bakgrunden. Den noterar alltså att jag klickar, men det fönstret jag klickar i blir inte aktivt. Om jag klickar på en flik i chrome så stängs fliken (nej jag klickar inte på krysset)

Sen jag testade att koppla in musen i laptopen har även trackpaden på laptopen blivit omöjlig att använda. Typ som ett "musvirus" som installeras på datorn...
Någon som varit med om något liknande?

Kör Windows 8

Detta mysterium blir nog olöst ända in i graven...
Lösningen fick bli att åka på MediaMarkt och inhandla en ny mus. Problemet med gamla kommer tillbaka så fort jag kopplar in mottagaren, men försvinner om jag kopplar ur den och startar om datorn

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Det tyder ju på drivrutinsproblem isåfall. Händer samma sak på andra datorer om du kopplar in den musen? Om du kollar i enhetshanteraren, vem står det har tillverkat drivrutinen?

Var bara någon generic HID drivare. Det som var mysko var att med musen inkopplad så slutade även trackpaden fungera normalt. Men efter att ha kopplat ur musen och startat om så är det som normalt. Och det följer med om jag går till andra datorer också.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Men om du kopplar ur mottagaren utan att starta om så finns problemet fortfarade kvar?

Ja

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)