webForumDet fria alternativet

Nätverkshårddisk (NAS) för att lagra film? Till min Boxee Box.

Datorhårdvara

5 svar · 2 322 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Har en router "Thomson Gateway, Produktnamn: TG789vn" och har tänkt att köpa en Boxee Box som media center.

Boxee Box har ingen egen hårddisk och skulle därför vilja lägga filer/filmer från min stationära dator i mitt nätverk så att jag kan komma åt de från min Boxee Box. Förmodar att det är en Nätverkshårddisk (NAS) jag är ute efter som jag kan koppla in i min router(?). 500 Gb borde räcka och utseendet spelar ingen roll eftersom den kommer vara inne i ett skåp (tillsammans med routern). Tips?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

kan du inte stoppa en USB-disk direkt på din router?

stoffe-2k skrev:

kan du inte stoppa en USB-disk direkt på din router?

Jag har två portar där det går in ett USB-minne iaf ;-)

Dock verkar det som att formateringen måste vara FAT-32 efter liten snabb google (kan dock vara äldre modell?).

Liten noob fråga. :r Var kopplar man in en NAS om det inte funnits USB?

Edit
Testade stoppa in ett USB-minne som är NTFS och det kom upp som en ny disk i min dator.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

xtreme skrev:

Boxee Box har ingen egen hårddisk och skulle därför vilja lägga filer/filmer från min stationära dator i mitt nätverk så att jag kan komma åt de från min Boxee Box.

Såvida du inte vill ha en NAS för att slippa att ha din stationära dator igång när du kollar på film är det väl enklast/billigast att bara streama filmerna över nätverket från datorn till din Boxee Box?

xtreme skrev:

Liten noob fråga. :r Var kopplar man in en NAS om det inte funnits USB?

Med nätverkskabel in i switchen på routern.

Eftersom det går med en USB-disk står jag vid ett nytt val. Funderar på lite alternativ och behöver tips. Hårddisken kommer vara inne i ett skåp tillsammans med routern och aldrig röras och därför spelar utseende eller byggkvalité på kabinett ingen roll . Vill komma undan så billigt och bra som möjligt.

Har en vanlig intern SATA hårddisk liggande. Kan jag bara köpa en SATA till USB konverter? Tänker mig att eftersom hårddisken ändå bara kommer ligga i ett skåp behövs ingen kabinett och det borde vara bättre för värme. Hur blir det föresten med strömförsörjning. Tips på vad man ska köpa?

Eller skiljer priset sig inte så mycket mot att köpa en billig kabinett? Tänker dock fortfarande på att detta alternativet måste bli varmare. Tips på vad man ska köpa?

Eller är det inte lönt att använda min äldre 250 Gb HD utan bättre att köpa en helt ny extern hårddisk. Tips på vad man ska köpa?

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

Ett billigt kabinett är antagligen till och med billigare än en USB->Sata adapter iom att den även måste ha extern spänningsmatning för 3,5" disk. Dessutom är disken mer skyddad i ett kabinett.
http://www.dustinhome.se/product/5010621822 190:-
Har du lite mer i plånboken är detta kanske ett bättre alternativ:
http://www.dustinhome.se/product/5010615853

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)