jag lyckas inte öppna länken nu, men personligen tycker jag att upplösningen räcker för en så liten skärm. Se om du kan prova en 13,3" med den upplösningen.
mvh
10 svar · 1 359 visningar · startad av stoffe-2k
Vad tror ni om följande:
Toshiba Satellite L830-118
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1373137
Ska bara användas till surf/mail. Synpunkter? :)
Hur är det att sitta på så låg upplösning som 1366x768, 1600x900 börjar strax under 10.000:- :-(
jag lyckas inte öppna länken nu, men personligen tycker jag att upplösningen räcker för en så liten skärm. Se om du kan prova en 13,3" med den upplösningen.
mvh
Det är alltså en bärbar dator det gäller. Har du Windows går det ju att högerklicka på skrivbordet och ändra upplösning. I min bärbara dator är det just 1366x768 som rekommenderas, men jag har ställt in 1280 x 720.
(Det är ju vanligen andra dimensioner än i stationära där man brukar välja mellan 800 x 600 och 1024 x 768, d v s vänsterkanten är 3/4 av överkanten i stationära, men i många bärbara är vänsterkanten snarare ca 56 % av överkanten).
stoffe-2k skrev:
Hur är det att sitta på så låg upplösning som 1366x768, 1600x900 börjar strax under 10.000:- :-(
1366x768 funkar väl om man har en snäv budget, även om det i mina ögon knappast är optimalt på en 13". Har den upplösningen på min 11,6"-laptop och hade gärna haft fler pixlar.
Det är alltså en bärbar dator det gäller. Har du Windows går det ju att högerklicka på skrivbordet och ändra upplösning. I min bärbara dator är det just 1366x768 som rekommenderas, men jag har ställt in 1280 x 720.
Man får mycket sämre skärpa om man inte kör panelens native-upplösning. Inte att rekommendera, alltså.
(Det är ju vanligen andra dimensioner än i stationära där man brukar välja mellan 800 x 600 och 1024 x 768, d v s vänsterkanten är 3/4 av överkanten i stationära, men i många bärbara är vänsterkanten snarare ca 56 % av överkanten).
De flesta nyare datorer – bärbart och stationärt – har 16:9- eller 16:10-skärmar. 4:3 är i det närmaste exotiskt.
1366x768 funkar väl om man har en snäv budget, även om det i mina ögon knappast är optimalt på en 13". Har den upplösningen på min 11,6"-laptop och hade gärna haft fler pixlar.
Nä, du har nog rätt. När jag synar min Macbook känns det som att det hade varit trevligt med högre upplösning. Jag använder datorn mer som stationär - så så jag hade ingen direkt känsla av att upplösningen inte räckte till.
mvh
Man får mycket sämre skärpa om man inte kör panelens native-upplösning. Inte att rekommendera, alltså.
Nja, man ska ju även kunna se bilder tydligt (utan att det blir för smått). Ett bättre sätt att ändra skärpan i min laptop (av märket hp) är att fälla locket med bildskärmen en bit bakåt, annars blir inte färgerna tydliga. Jag har ställt in det jag tycker passar mig bäst, så är det upp till trådskaparen att ställa in hur denne vill ha det.
De flesta nyare datorer – bärbart och stationärt – har 16:9- eller 16:10-skärmar. 4:3 är i det närmaste exotiskt.
Jag är mycket nöjd med min gamla bildskärm (bra att produkter håller länge) och för mobiltelefoner och liknande nya produkter med internetuppkoppling är ju överkanten knappast längre än vänsterkanten.
Ärligt talat, b242569, du har tyvärr endast bidragit med villfarelser i denna tråd. Jag tror du borde inse din begränsade kunskap inom området och läsa muskots inlägg en gång till.
Det är som sagt 1366 x 768 som rekommenderas. Trådskaparen tyckte visst att det var låg (smaken varierar). I min laptop (köpt i juni i år) är det dock den högsta upplösningen som kan ställas in.
Red: Efter att ha studerat inläggen och understa länken tydligare ser jag att det är Windows 7 Home Premium, precis samma OS som jag har i min bärbara dator (den av mina 2 datorer jag använder minst). Därmed kan det som gäller för mig även gälla för trådskaparen, men det är ju olika märken. Hoppas trådskaparen har fått hjälp nu.
Var ute och tittade idag, 13,3" blir förlitet (ska ersätta en 14"s Elitbook 8440p). http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=557929
Synd att 14" bara finns i "övre prissegmenten" tycker det är en väldigt trevlig storlek, 15.x" som det mesta är idag är förstort och plastigt i 5000:- segmentet.
tillbak på ruta ett.... :(
Tyvärr får du nog kompromissa en del eller utöka budgeten.