webForumDet fria alternativet

Lösning, trådlöstljud och bild?

Datorhårdvara

4 svar · 1 058 visningar · startad av Akerlundh

Medlem sedan maj 20031 682 inlägg
Frågan#1

Jag tänkte bli av med alla kablar här hemma men är lite osäker på hur jag löser det enklast.

Jag har en Macbook Pro och en Iphone. Från dessa vill ja strömma bild och ljud trådlöst.

Jag har två tv apparater dit vill jag ha bild och sen har jag en stereo som jag dolt och dit vill jag kunna strömma ljud från datorn och mobilen.

Jag har funderat på att sätta en airport express och sen två apple tv för att lösa allt. Men jag har en netgear router som jag har mitt mobila bredband inkopplad i. Jag kan ju inte vara ansluten till routern över wifi samtidigt som jag är ansluten till t.ex apple tv eller airporten eller?

Medlem sedan juni 2009920 inlägg

Du kan ju bara koppla in Apple-TV på ditt befintliga WiFi :)

Medlem sedan maj 20031 682 inlägg

Gildebrand skrev:

Du kan ju bara koppla in Apple-TV på ditt befintliga WiFi :)

Så Apple tv kan kopplas upp på wifi nätverk? Då är ju de problemet löst!

Hur löser man nästa problem är frågan då. Jag vet att man kan strömma musik från iPhone och MacBook till airport express , men den kan man inte koppla upp på befintligt wifi eller?

Medlem sedan juni 2009920 inlägg

Jo det ska den kunna, tror jag :)
EDIT: http://support.apple.com/kb/HT1731

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Både Airport Express och AppleTV kopplas upp på ditt befintliga nätverk, antingen över wifi eller kabel. Jag kör själv iPad och iPhone trådlöst över Airplay mot min AppleTV2:a hemma och det fungerar alldeles utmärkt, att styra musiken från vilket rum jag vill är verkligen ett skönt i-landsproblem att lösa. Från iPrylarna kan du dessutom köra Bildström och även filmklipp från appar som har stöd för Airplay (Youtube, Vimeo, SVT Play osv) mot TV:n. Det är en betydligt skönare upplevelse att kolla Vimeo och Youtube på TV:n än på skärm/display. Dessutom har AppleTV både Vimeo och Youtube inbyggt så det är bara att köra.

Vidare har jag min nätverksdisk ståendes i ett skåp, och därifrån strömmar jag film till AppleTV:n. Den biten har jag dock löst över trådat nät, jag upplevde bättre hastigheter och när jag ser på film vill jag att det ska flyta på smidigt, jag litar inte på trådlöst i det fallet.

Däremot har jag inte löst trådlös ljud/bildöverföring från min Macbook men det ska tydligen fungera över iTunes. Eftersom jag inte är något fan av just iTunes har det fått vara men då ska tydligen AirFoil vara lösningen på det problemet, något jag dock inte testat. http://www.rogueamoeba.com/airfoil/mac/

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)