Har köpt en ny stationär HP Pro 3400 MT med vanlig HDD och på den W7 Pro.
Vid försök att byta ut HDD till SSD på 60 GB och därefter nyttja återställningsskivorna så strejkar den och säger att disken är för liten, men hela OS:et på HDD är bara drygt 40 GB.
Har därefter försökt klona HDD till SSD genom att göra en image på en extern USB-HDD och en systemreparations-cd. Allt går enligt plan (utefter denna länk) fram till själva återställningsprocessen, då får jag ett felmeddelande att det inte går att hitta någon disk att använda i återställningen. Dialogrutan är ej fullständig så jag vet inte om den menar att den inte hittar SSD:n eller den externa USB-HDD:n...
Förstår inte vad som felar. Det kan ju inte vara att den inte hittar USB-HDD:n för då skulle den inte hitta imagen i första läget. Kan det vara nåt fel på SSD:n? Den har jag installerat ett annat OS (W7 Ultimate) på, men det ska väl inte vara nåt problem då den borde formateras i processen?
Hmm, har satt in SSD:n samtidigt som HDD:n och kör från default och då visar sig SSD:n endast ha drygt 28 GB kapacitet! Dessutom har ytterligare en enhet dykt upp som har fått namnet "System Reserved"! Den ska tydligen ha 71,6 MB ledigt av 99,9 MB men tittar i den så är den tom...
Vad är det som händer?? Visst luktar det kaputt SSD?
Jag har två SSD och en vanlig. När jag installerade mina SSD så "fick" jag en enhet som heter System (D:) på 99,9 MB vara 86,2 MB ledigt som är tom så det behöver inte betyda att din disk är trasig.
I Utforskaren syns inget speciellt med min SSD (som är ett drygt år gammal) men i Diskhantering syns att 100 mb är "Reserverad av systemet". Så den biten är säkert korrekt, men resten av dina problem vete tusan...
Tanken med dom är att man inte ska lagra så mycket på dom men däremot skriva väldigt ofta till dom, och eftersom varje block på en SSD-disk bara kan skrivas ett visst antal gånger så "gömmer" man ca. 50% av utrymmet för att kunna byta ut förbrukade block i framtiden och därmed öka livslängden på disken.
Då vet jag faktiskt inte... vanliga hårddiskar går ju ofta att bygla till med 32GB (en gammal begränsning), vet ej om det finns på SSD också, i så fall kan det kanske vara något sånt?
Om du kollar på disken via diskhanteraren så ser du alltså bara 28 GB eller är det partitionen som är 28 GB?
Disken har 28,5 GB kapacitet nu i Utforskaren, har testat på både den nya burken med W7 och den gamla med WXP. Har formaterat den i bägge systemen också.
Dock har jag för att den visade nästan 60 GB i början av mina tester att återställa OS:et via DVD-skivor så jag kommer att åka tillbaka med den och påstå att den är trasig.
Gå till kontrollpanelen > administrative tools (ej säker vad det kallas i den svenska översättningen) > computer management > disk management. Där ser du hu disken är partitionerad. Möjligen har du fått någons gamla disk där det t ex finns en Linuxpartition som inte syns som en enhet eller att bara en del av utrymmet är partitionerat. Kolla alltså i den nedre panelen och meddela vad du ser där.
Alltså Administrationsverktyg - Datorhantering - Diskhantering. ;)
Visst, men MS kunde ju valt att översätta "administrative tools" till "avancerade datoralternativ" eller något annat corny. Jag har inte varit i kontakt med svenskt Windows på åratal nu.
Till att börja med kan du tala om vad det står på vänstersidan i den nedre panelen.
Te x
"Disk 1
Basic
232,88 GB
Online"
Står den mindre storleken även där, eller den rätta?
Vad ser du till höger om detta? Du bör se två partitioner, varv den ena bör vara denna "System Reserved". Men ser du något fritt utrymme där?
Ok. Den mindre storleken är inget fel på disken, utan bara ett resultat av att endast c:a hälften av utrymmet är partitionerat. Notera "27,29 GB / Inte allokerat". Om du bara såg c:a 29 GB allra första gången du använde disken (dvs innan återställningsprocessen osv) så finns det en risk att du har fått en använd disk.
Dock noterar jag att även din primära disk (dvs "C-disken") lider av samma problem. Antingen har någon valt att bara använda hälften av utrymmet vid installation, eller så har du haft en andra partition som du sedan har tagit bort. Eller så har den som ev. har ägt datorn innan dig gjort någon av de sakerna. Möjligen är det därför detta återställningsprogram har flippat ut och bara allokerat hälften av utrymmet enligt samma mönster.
Vad du bör kunna göra i detta fall är att högerklicka G: och välja att utöka storleken till hela diskens storlek.
Nix, återställning via image funkar fortfarande inte.
Får upp en dialogruta som säger "Återställningen av systemavbildningen misslyckades. Det går inte att hitta någon disk som kan användas för återställning av..." sedan syns inget mer då texten efter radbrytning är oläslig.
Tillbaks till ruta 1 - vad är felet? Kan återställningen inte läsa från den externa USB:n där imagen ligger (den ser dock imagen och laddar den, men kan sedan kanske inte använda den), eller är det SSD:n som är felande och den som inte kan användas av någon anledning??
Det går inte bra nu...
Provade att slakta min externa USB-HDD och sätta in den som intern HDD för att eliminera risken att det skulle vara nåt joks med att köra via USB. Blev ingen skillnad! :(
274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e