webForumDet fria alternativet

Hjälp att välja bärbar dator.

Datorhårdvara

2 svar · 1 718 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Hallå,

Är ute efter en ny bärbar dator som främst kommer användas till CAD, både 2D och 3D, programmen som kommer användas är Autocad, Inventor och mastercam.

Min gamla bärbara orkar bara dra autocad samt mastercam, och mår ínge vidare när inventor startas upp, så jag tänkte investera i ny hårdvara men det är en hel djungel där ute med processorer och grafikkort så jag behöver hjälp med mina val.

Hur mkt processorkraft behöver CAD egentligen? Klarar jag mig på en i3 eller i5, eller bör jag köpa i7?
Spelar grafikkortet någon större roll i caddandet, eller är det först vid renderingen som man drar nytta av grafikkortet?

Budget: 6-8k

10-4

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Det här beror ju på vad det beror på att Inventor faktiskt är slött. För lite minne? För långsam CPU? För svagt grafikchip?

Min gissning är att grafikkortet spelar mest roll vid själva CADandet, och lite eller ingen roll vid renderingen. (Ok, bort med r...)
Om programmet känns slött är mitt tips att starta aktivitetshanteraren och kolla hur mycket CPU och minne som används. Om minnet är nästan helt fullt kan detta vara en anledning varför det funkar dåligt. (Om ett program försöker använda mer minne än du har fysiskt installerat så används hårddisken för virtuellt minne = långsamt.) I sådana fall kan du ev. komma undan med att stoppa i mer RAM och ev. snabbare disk/SSD i din nuvarande dator.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Tack för svaret Nitro,
Datorn i fråga är 4 år gammal och kostade 3500kr på sin tid, så det är ju långt ifrån en värsting..
intel celeron med 1Gb ram, och nån B chipset från Nvidia.

Så jag tror det bästa är att bara byta ut rubbet mot en ny frisk fläkt..
Men då borde jag om jag köper en i7 med 6Gb ram med ett HD3000 grafik klara mig bra med ovan nämnda applikationer?

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/SATL7501T9/toshiba-satellite-15-6-barbar-dator-l750-1t9

Denna t.ex..

jag har dock noll koll på intel CPU, finns det någon eller några i5 som faktiskt är bättre än i7 t.ex? Sett vissa datorer som har en i5 som är dyrare än i7, fast dom kanske har andra egenskaper som drar upp priset.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
115 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)