webForumDet fria alternativet

USB portarna slutar fungera

Datorhårdvara

2 svar · 1 155 visningar · startad av Alkvettern

Medlem sedan okt. 2002108 inlägg
Frågan#1

Hej.
Har ett problem med att när skärmsläckaren går på så slutar USB portarna att fungera.
Har mus/tangentbord inkopplat på en och en trådlös USB adapter på en annan och ingen av dem fungerar. En omstart hjälper oftast men irriterande om man håller på med något och måste starta om.

Någon som har någon idé om vad det kan vara?

Mvh
Mathias

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Menar du att du kommer till inloggnignsskärmen/skrivbordet men att USB inte funkar? Eller får du inte igång datorn alls?

Om det förra, prova att dra ur och sätta i USB-kontakten för att se om det hjälper. (Du ska naturligtvis inte behöva göra detta normalt, men detta är felsökning.)

Om det senare, kan det vara så att det du beskriver som skärmsläckare egentligen handlar om att datorn går ner i viloläge? I sådana fall är det första du bör pröva att trycka in strömknappen en gång snabbt (som när du ska sätta på datorn) när detta händer för att se om datorn vaknar upp. (Det kan vara så att moderkortet stänger av strömmen till USB-portarna när det går ner i viloläge, så att du hamnar i ett moment 22.)

Du kan även pröva att välja viloläge i start-menyn för att pröva. DU kan också pröva att gå till kontrollpanelen/energialternativ (power options) och försöka stänga av viloläge helt och hållet, och se om det hjälper.

Beroende på OS kan det ev. vara så att du behöver drivrutiner för moderkortet, även om detta är mer ovanligt nuförtiden.

Medlem sedan okt. 2002108 inlägg

Hej. Tack för ditt svar.

Jag har Windows Vista som OS.

Jag behöver inte logga in igen utan datorn har som du säger nog satt sig i viloläga. I normala fall brukar det räcka med att jag trycker på en tangent eller rör på musen för att det ska fungera.

Nu är den trådlösa recievern till mus och tangenbord helt svart. Lika så är det usb addaptern till det trådlösa nätverket. Men för nätverksaddaptern räcker det med att ta ur den och sätta tillbaka den så fungerar den igen.
Men detta hjälper inte med recievern. Har försökt att byta USB port, men ingen skillnad.

Jag får starta om datorn vi knappen (som du sa) och då börjar det fungera igen.
Jag ska prova att stänga av vilolägesfuntionen o se om det hjälper.

Kan det ha något med fläktar och kylingen att göra? Tycker inte att den verkar varm.

Tack
Mathias

290 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
138 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)