webForumDet fria alternativet

Det här med SSD-diskar.

Datorhårdvara

4 svar · 1 100 visningar · startad av Poteta

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg
Frågan#1

Tjo!
Jag har bytt ut min gamla hårddisk till en SSD på 120 GB. Dessutom skaffade jag en extra SSD på 60 GB för temporär lagring av videofilmer och musik för redigering. Det har gjort underverk för datorn, den startar upp riktigt snabbt och alla program startas upp med racerfart. Dessutom har datorn blivit i princip knäpptyst. Dock ångrar jag att jag inte gick upp en storlek till 160 GB för min nuvarande börjar fyllas på med endast 19 GB ledigt. Disken på 60 GB är tom just nu. Jag har också en vanlig hårddisk på 500 GB för lagring. Två frågor:

1. Försämras prestandan (hastigheten) om jag börjar installera program på min andra SSD-disk? Då blir inte programmen på samma disk som operativet men det kanske inte spelar någon roll?

2. Om jag väljer att skaffa en till disk på 160 GB, kan jag i så fall klona min nuvarande disk på 120 GB rätt av för att slippa köra in hela faderullan med Win 7 och alla program på den nya disken? Jag vill alltså ta en digital kopia på hela disken, flytta den till en vanlig disk och sedan flytta tillbaka kopian till min nya större SSD-disk. Jag har rätt många mail och även fakturaprogrammet med inlästa prisfiler som absolut inte får komma bort.

Hela idén med fråga 2 försvinner ju om svaret på fråga 1 är nej...
Då kan jag skaffa en till disk och flytta över spel och vissa program till den nya disken och låta Win ligga kvar på den gamla.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

1. Nej. Såvida disk två i sig inte är en långsammare modell.
(2. Borde gå. Har själv bara gjort det på Mac OS X (där fungerar det perfekt), så jag kan tyvärr inte ge några konkreta tips på ändamålsenlig programvara för Windows.)

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

Har inte SSD:er begränsat antal läsningar?
Isåfall är det ju ett tips att lägga över swapfiler och sånt till en vanlig disk.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Du kan lugnt installera programmen på den andra disken. Du varken vinner eller förlorar något på det. Det SSDer annars är bra på är slumpmässiga läsning. Den "klassiska" SSD-invigningen är att starta alla program man har på hårddisken och se hur snabbt det går. Detta kan man göra utan problem eftersom det inte sitter ett läshuvud i som måste röra sig en massa. För snurrdiskar hade du vunnit lite prestanda på att installera program på en andra disk, men med SSD gör det varken till eller från.

Däremot har du allt att vinna på att lägga saker som skriver mycket, typ temp-kataloger och stora dokumentfiler på en annan disk än OS/program-disken. Det SSDer är relativt dåliga på är skrivningar till slumpmässiga ställen samt att skriva och läsa samtidigt. Med moderna SSDer slipper du förhoppningsvis att disken får hicka ett apr sekunder vid för mycket skrivning, som en del äldre diskar var utsatta för, men prestandamässigt bör du nog ändå placera sådant på din andra disk när du nu har en till.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Ok, då är det precis tvärtom mot hur jag trodde det var... :birp
Fick för mig att det skulle ta längre tid för datorn att "leta" efter ett program som låg på en annan disk. Skit att jag inte installerade Win 7 på den lilla disken och alla program på den stora då. :OO

Jaja, stort tack för svaren. muskot får lösningen eftersom han (?) var först, dock var nitro2k1s svar intressant också. :)
jofawe får cred också förstås.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)