webForumDet fria alternativet

Skärande elektriskt ljud i datorn

Datorhårdvara

8 svar · 1 055 visningar · startad av heden75

Medlem sedan dec. 20115 inlägg
Frågan#1

Hej!
Har ett otäckt ljud i datorn som är värst när jag har energialternativet inställt på hög prestanda. Ställer jag den på energispar låter det nästan inget men då är datorn jätteslö. Ljudet låter i takt med att processorn jobbar tex när man scrollar snabbt eller kollar på film.
Jag har följande delar: Amd athlon x2 64 5600+,asus m2n68 moderkort, asus eah 4550 grafikkort och 8gb ddr2 minne.
Jag har nytt nätagg och ny hårddisk och provat med ett annat grafikkort men det hjälper inte, har stannat fläktarna men det är inget fel på dom.
Vad kan detta vara?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Var kommer ljudet från? Det är inte så att det kommer ut genom högtalarna? Sitter datorn (och skärmen och allt annat) i jordat uittag? Nätagget må vara nytt, men är det rätt dimensionerat för alla komponenter?

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Slå på Triple Buffering och V-Sync i inställningarna för grafikkortet.

Nitro: det är ett corsair 450w nätagg, blev rekommenderat detta i datorbutiken där jag köpte det. Högtalarna är det inte för det hörs när jag stänger av dem. Men något jordat uttag är det inte, har det någon betydelse?
Quid: Ska prova detta

Verkar som det hjälpte lite med triple bufferring och vsync, den skriker till lite ibland bara.
Har också märkt att ljudet är starkare om man kör bredbandskollen eller annat som tar mycket bandbredd.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Ljudet kommer ifrån nätdelen när datorn belastas mycket, du skulle kunna testa med en kraftigare nätdel, det borde hjälpa.

Fick låna en polares nätagg och testade det i datorn, piper lika bra för det...tråkigt.
Kastar snart ut datorn, får köra på energispar så datorn blir fruktansvärt slö.
Inga fler tips innan datorn åker ut?

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Är din polares nätdel kraftigare än det du har? Annars hjälper det inte att byta. :)

hehe..jo det var 650w corsair.. vx nåt kanske.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)