Ska spela in till datorn från en enhet som inte har uttag för ljud ut. Jag får därför spela upp i högtalarna på enheten till en mikrofon till datorn. Har tittat lite på mikrofoner och det verkar som att det inte finnas något mellanting. Antingen är det en pytteliten mikrofon för ca 100 kr eller en proffs för 1000 kr. Kan tänka mig att de små inte är så bra, eller? Någon som har tips på en bra / ok mikrofon som inte kostar allt för mycket?
Jag skulle nog först kolla om något företag (eller polare) har utrustning som kan kopiera över ljudet via line-out och vad detta i så fall skulle kosta.
Går inte det, så skulle jag prova en billig mik först. Spelar man in genom att ställa en mik framför en (eller två om det är stereo) högtalare så kommer ljudet att bli dåligt oavsett vilken kvalité miken har.
Spelar man in genom att ställa en mik framför en (eller två om det är stereo) högtalare så kommer ljudet att bli dåligt oavsett vilken kvalité miken har.
Nja. Det är ett rätt vanligt sätt att spela in gitarr mm i studios. Så det är nog snarare beroende på kvalité på enhetens högtalare.
Funkar hur bra som helst att micka upp en högtalare, gör det hela tiden. Men då använder vi också lite "dyrare" mickar, Kostar väl runt en tusenlapp...
Såg att jag faktiskt hade en äldre kondensatormik liggande som drivs av ett AA-batteri. Dock verkar ljudet bli lågt och om man kör boost i mjukvaran från ljudkortet så blir ljudet brusigt.
Har läst att man måste köpa en preamp för kondensatormickar och gärna också externt ljudkort, kan bli en dyr historia. Kör med mitt inbyggda på mitt Gigabyte-moderkort. Trodde jag skulle kunna komma rätt billigt undan.
Frågan är hur bra/dåliga är egentligen datormikrofoner som inte behöver extra utrustning som preamp etc?
Får jag fråga vad det är för enhet du ska spela in från? Det är inte helt omöjligt att det går att öda fast två trådar inuti din enhet, koppla förbi högtalaren, spela in direkt på det viset. Det beror väl på exakt vilka krav du har om du vill göra dig det besväret.
Får jag fråga vad det är för enhet du ska spela in från? Det är inte helt omöjligt att det går att öda fast två trådar inuti din enhet, koppla förbi högtalaren, spela in direkt på det viset. Det beror väl på exakt vilka krav du har om du vill göra dig det besväret.