webForumDet fria alternativet

Kalibrering av LCD ??

Datorhårdvara

2 svar · 1 796 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Hallå

Jag har köpt en ny skärm, närmare bestämt en Dell Ultrasharp U2711. En helt fantastisk skärm men jag förstår verkligen inte detta med kalibrering och color management etc. Jag behöver verkligen experthjälp på detta område.

Skärmen är iofs kalibrerad på fabrik med väldigt bra världen men jag är ändå osäker om jag kan lita på detta och om färgerna visas korrekt utan att jag måste göra nåt. Jag har några frågor till att börja med.

1. Jag har ställt in skärmen på läge adobeRGB. Jag fattar inte detta med olika lägen. Om jag ställer till adobeRGB så ser det helt ok ut men sätter jag på sRGB så blir allt aldeles för blått. Om jag sätter på adobeRGB, vad innebär det exakt? Innebär det att skärmen visar både sRGB och adobeRGB gamut på ett korrekt sätt? Jag förstår inte riktigt varför det ska finnas två olika lägen att välja mellan där sRGB enligt Dell är kalibrerat efter just sRGB och läget adobeRGB är kalibrerat efter adobeRGB. Behöver jag sedan sätta en profil för skärmen under Windows Color Management eller ska det lämnas blankt?

2. Om jag ändrar kontrast och/eller ljusstyrka/luminans, kommer jag då att förstöra kalibreringen eller kommer DeltaE-värdena att förbli intakta?

Vidare, om jag behöver kalibrera, hur gör jag detta steg för steg. Vart börjar jag och hur går jag vidare? Finns det någon guide man kan följa? Vad jag vill ha är en skärm som är rätt kalibrerad med rätt kontrast, rätt ljusstyrka som kan visa alla gråtoner etc etc och som dessutom visar korrekta färger. Det tillfälle då det är viktigt att skärmen är helt rätt kalibrerad är i ett absolut mörkt rum. Kalibreringen ska således vara efter detta förhållande.

Hoppas på er hjälp i detta. Jag fattar att det är ett stort område men jag har försökt sätta mig in i det men jag blir nog inte klokare för det, tyvärr.

EDIT: Jag har läst lite på nätet om hårdvarukalibrering. Jag undrar, kan man med fördel använda sig av en sida som exempelvis http://www.lagom.nl/lcd-test/ för att justera ljusstyrka och kontrast och sedan använda en colorimeter för att göra profilen?

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Kalibrering och profilering är en hel vetenskap. Jag har en likadan skärm och kör på de inställningar som kommer från fabrik (jag har inte prioriterat inköp av en kalibrator.) Jag är absolut ingen expert så du får ta mina förslag för vad de är. Möjligtvis kan kanske t.ex. Danne V (som jag tror pysslat en del med tryck) ge bättre förklaringar (annars finns det miljontals artiklar och forumposter om det på nätet. Bara sätta igång att läsa!)

AdobeRGB har en större färgrymd än sRGB. Så låt skärmen vara inställd på ARGB. Du måste sätta rätt ICC-profil i windows/grafikkortets färghantering. Det finns en för Dell u2711 på deras hemsida.

Om du ska få skärmen att prestera så bra den kan så behöver du en kalibreringsutrustning. Den mäter av ljusstyrka och färgtemperatur (kalibrering) och mäter sen hur färgerna återges med den aktuella ljusstyrkan och färgtemperaturen (profilering). Utifrån det skapas en profil för skärmen som du använder. Dom brukar också ta hänsyn till ljussituationen i rummet som du sitter i.

Dyra skärmar (ja, den här är rätt dyr den också men inte nämnvärtvis lika dyr som en professionell skärm för foto/tryck) har inbyggd mjukvara i skärmen som kopplas mot en kalibratorutrusning. Kalibratorn kommunicerar direkt med skärmen och ställer in den rätt och genererar en ICC-profil.

På den skärmen vi har så kan man t.ex. köpa en "Spyder" som man sätter över skärmen. Här får man göra inställningarna själv utifrån vad Spyder-mjukvaran säger.

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg

Tack för ditt svar :) Det gav svar på många frågor. Jag har beställt en colorimeter nu. Jag tror att jag kommer börja med att följa testet på https://www.lagom.nl/lcd-test för att få bra grundinställningar och sedan profilera med colorimeter. Enligt tester så mäter colorimetern luminansen så man kan se ifall det överenstämmer med önskat värde på luminans. Man skulle då kanske köra programmet först för att se vad den mäter upp för värde, sedan avbryta och börja om och sedan ange det uppmätta värdet som önskat värde. Då borde man få exakt matchning, sedan bara fortsätta med profileringen.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)