webForumDet fria alternativet

NAS-Disk

Datorhårdvara

9 svar · 2 879 visningar · startad av Thord

Medlem sedan sep. 2000685 inlägg
Frågan#1

Hej alla jag har införskaffat mig en NAS-disk av märket Seagate i 400 serien. Jag har nu kopplat upp en USB disk mot NASen och jag vill ha över 500 GB filer till NASen. Men när jag gör det via utforskaren så får jag en filöverföringshastighet som är under 200 Kb. Ska man verkligen inte kunna få få upp farten när grejorna sitter ihopkopplade? Vid ett annat tillfälle så flyttade jag 124 GB filer mellan två olika mappar på NASen och det tog dagar att flytta dessa filer. Routern är en D-link Dir 615 och datorerna är uppkopplade trådlöst mot routern, men NASen är med kabel. Jag vill påstå jag har mångfalt mycket bättre fart när jag hämtar filer fån nätet.
De två datorerna har W7 resp Vista som OS, men båda för över filer lika långsamt. Det mest tråkiga är att när jag då försöker föra över filer så får de andra datorerna och paddan svårt att prata med internet.
Jag är som sagt ny på det här med NASar så vad är det jag gör galet?

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

Grejen är den att även fast du pluggar in USB-disken direkt i NASen så när du kopierar via utforskaren på din dator så kopieras filerna från USB-disken, via NASen OCH ditt trådlösa nätverk via din dator och tillbaks samma väg till NASen. Därav den horribla överföringshastigheten. Ofta finns det dock inbyggda funktioner i NASar med USB-anslutning för att backup'a USB-enheten direkt till NAS'en (nån liten knapp på NAS-lådan kanske), eller så kanske NASen har en inbyggd filhanterare som du kommer åt via webbläsaren?

Jag tittade på det där med backup, men fick känslan av att jag inte kunde styra från usb-disk till Seagaaten utan bara att man gjorde backup från Seagate till USB-Disk. Ont om knappar är det på den här lådan och den känns rent primitiv om man jämför med den D-Lïnk NAS som Kjell & company demonstrerar på sin yuotubevideo.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Är det då inte smidigare att koppla USB-disken till datorn och kopiera den till NAS:en den vägen? Då har ju väl i så fall kommit förbi en av flaskhalsarna.

Nu hänger jag inte med riktigt. Nasen sitter ju på Routern och det finns risk att den är en av flaskhalsarna. Så jag vill ju helst slippa att filerna går via datorn och/eller routern. Jag har tidigare kopierat ner 125 Gb från en av mina internadiskar och det tog nästan två dygn. Och nu handlar det om nästan 500 Gb så jag vill inte låsa upp datorn i flera dygn. Eller rättare sagt så låser processen min trådlösa Logitech mus. Irriterande är vad det är.

Jag menade så här: USB-disk i dator, kopiera filerna till NAS:en, så skeppas filerna direkt till NAS:en utan att gå någon omväg vilket annars blir fallet om du kopplar USB-disken direkt i NAS:en (då filerna verkar gå från USB-disken, över det trålösa till din dator och sen tillbaka till NAS:en.

Annars är väl ett tips att flytta filerna från USB-disken till datorns hårddisk och sen över till NAS:en, eller ännu bättre - plugga in en kabel i datorn så du slipper en svajig/långsam WLAN-anslutning.

Hittade i natt i managern för NASen att göra backupper från USB till NAS, från NAS till USB samt NAS till NAS. Tog då från USB till NAS och det belastade inte det övriga nätverket eller datorerna och det skulle enligt prognosen bara ta åtta timmar. Men NASen hade låst sig när jag vaknade och nu verkar den ha väldeliga problem att resynka enheten och verkar ha låst sig igen efter omstart.

Jag skulle ju i så fall förespråka att inte kopiera allt på en gång utan ta det i omgångar. Det blir alltid omständligt att återstarta från en punkt mitt i om man inte vet exakt var det sket sig eller vad som är kopierat. Om det nu är möjligt vill säga.

Jag kommer själv ha samma dilemma framöver. Jag har en backup av mina gamla NAS-diskar på en USB-disk som ska över till nya diskar i NAS:en och jag slipper ju gärna, likt dig, att belasta nätverk och dator om jag nu ändp pluggar in USB:n direkt i NAS:en.

Tappade tålamodet på Seagates gränssnitt så jag gick och köpte en D-Link 320 istället. Där är det nu bara en sak som jag inte har löst och det är att jag inte kan se mapparna och filerna jag delar ut i AjaXplorer som är det gränssnitt man använder när man vill komma åt NASen nätet eller en webläsare. Det enda som visas är soptunnan. Någon som har något tips.

Det är nu en nästan oanvänd Seagate 400 till salu.

Nu har jag suttit med D-Links telefonsupport en lång stund. Tydligen är det så att den nya mjukvaran till DNS-320 inte är rikigt ok. När jag installerar NASen så skapas volume_1 och i den volumen/mappen så finns även mappen AjaXplorer. Men när jag då skapar mappar för utdelning så läggs det i volume_1 och när det finns där så syns det inte när jag loggar på från en webbläsare. Jag måste i en utforskare flytta eller kopiera över mapparna till AjaXplorer och så vill jag inte ha det. Så nu är jag totalförvirrad. Behålla DNS-320 och bygga vidare på den som säkert kan bli tokigt den dagen D-link rättar till mjukvaran. Eller börja om med Seagaten som jag inte kände mig bekväm med då det kändes som att den skulle jag behöva läsa på KTH för att förstå mig på den NASen.

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)