webForumDet fria alternativet

Seagate NAS440

Datorhårdvara

1 svar · 1 185 visningar · startad av Thord

Medlem sedan sep. 2000685 inlägg
Frågan#1

Hej alla, jag har investerat i en NAS från Seagate i dag. Nu sitter jag här och är lite frustrerad över det dåliga gränssnittet och den dåliga manualen som jag inte begriper ett skit av.
Så jag undrar om det finns några tuturials för sånt här någonstans på nätet?

Det jag kört fast i är att ge behörigheter till mina tre ungar som ska varsit inlogg för att backuppa sina skoljobb eller vad de nu kan tänkas tycka vara viktigt att ha en kopia på. Jag förstår mig inte på strukturen för att dela ut utrymme och gemensamma mappar.
Sen vad jag förstår så måste användarna gå via Seagates global access för att kunna komma åt NASen från de orter de befinner sig på. Inget bra gränsnitt där heller.

Sen blir jag inte gladare av att när jag skulle lägga över 124 GB filer på NASen så använder den 6% av en quads processor och 58 % av minnet och datorn lir obrukbar i över 20 tim som det ska ta att få över filerna. Hurra För Vista :bire

Medlem sedan sep. 2000685 inlägg

Jag har verkligen kört fast i det här och kommer ingen vart. Efter mycket om och men så lyckades jag få till så att Nasen syns i "Min Dator", men det enda som jag kan se där är Public mappen. Ska inte jag som admin ha full koll på NASens mappar och filer och kunna skapa mappar någonstans? Om jag skapar en användare (user) till på Nasen så kommer jag inte åt den användaren från utforskaren. Jag missar någonting och jag vet inte vad det är. Loggar jag in på Nasen via webbgränsnittet så ser jag inte en enda fil eller mapp. Någon som kan hjälpa mig att hitta början på det här nystanet så jag kan koma igång.

Edit: Jag hittar tre saker som admin där jag kan göra förändringar och det är user, group och folders share. Eftersom jag nu då bara lagt upp på test i public mappen, som var med som default, ett antal mappar och musikfiler så det det enda jag kan laborera med just nu. Vad ska jag börja med att bygga upp? User eller grupper eller folders share som jag då får till att det är där jag ska dela ut behörigheterna till användarna för vilka mappar de ska få var med att dela på.

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
149 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
146 ms — ändringar (db)