webForumDet fria alternativet

Datorn startar ej

Datorhårdvara

7 svar · 709 visningar · startad av Type

Medlem sedan mars 20021 239 inlägg
Frågan#1

Hej
Jag vet att det finns ett gäng trådar likt denna men jag hittar ingen som verkar ha samma problem som jag... Idag tyckte min pc att den helt enkelt skulle lägga av. Tipsa gärna på grejer jag kan prova eller tips på vad som är fel.

När man sätter i sladden o trycker på strömbrytaren snurrar en chassifläkt 1/4 varv innan den dör och inget mer händer. En grön lampa lyser på moderkortet, tyder väl på att datorn har ström?

Jag har testat att dra ut ett gäng komponenter (hårddiskar / dvd) och grafikkort för att starta utan men samma problem då.

Jag har också tagit ur batteriet på moderkortet och testat med ett nytt.

Min spontana tanke är att nätagget lagt av men jag blir lite osäker när det lyser en diod... Är det bara att skrota moderkort / processor o köpa nytt? Datorn har några år på nacken skulle jag tro...

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Nätagget har flera olika utgångar med olika spänningar så det är fullt möjligt att nättagget har lagt av trots att det lyser en diod. Vissa utgångar kanske fortfarande fungerar.

Poteta skrev:

Nätagget har flera olika utgångar med olika spänningar så det är fullt möjligt att nättagget har lagt av trots att det lyser en diod. Vissa utgångar kanske fortfarande fungerar.

Tack för ditt svar. Jag har för mig att jag har tyckt att det låtit lite konstigt ett tag innan. Jag hoppas på att det är nätagget och ska strax beställa ett nytt o prova med. Funkar inte det, får jag fortsätta byta ut delar... För inte kan jag, om moderkortet skulle vara paj (kortslutet) förstöra mitt nya nätagg om jag testar med det?

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Jag vet inte, om det är ren kortslutning i moderkortet kanske det kan skada nätdelen men jag tror det är väldigt liten risk för det. :)

Medlem sedan juli 2003555 inlägg

Har själv det där problemet på min server jag har hemma. Upptäckte det vid åskovädret som var, datorn dog, men hade svåra startproblem. Fick hålla på och trixa med olika längder av på- och frånslag medelst brytare på grendosa + olika kombinationer av tryckande på startknappen på datorn samtidigt. Tids nog så startade den. Fick även instruera min tjej att göra samma sak när åskan hade slutat, det blinkade ganska frenetiskt.. (Själv var jag tvungen att åka iväg på min arbetsvecka.)

(Ironiskt nog har jag beställt delar till en ny server eftersom att den gamla strulade för mycket, samt bygger ihop en egen online-UPS som i teorin borde kunna strömförsörja alltihopa i 2 timmar utan problem..)

Haha, vi körde på onkelborgs tips o starta o stänga av med lite olika intervall.. Efter 10 försök började nätagget ryka. Känns som att det inte står helt rätt till med nätagget.

Medlem sedan juli 2003555 inlägg

Jag skulle tro att ditt nätagg är paj, precis som mitt. Säkert någon kondensator eller så som har torkat ihop ;)

Japp, så tror jag också. Jag har beställt en ny nätenhet. Återkommer kring resultat och eventuellt svar i tråden. :)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)