Jag har en ReadyNAS Duo med två 1 TB diskar som är speglade. Idag hade strömmen gått hemma och när jag startade upp nasen fick jag för mig att kolla i loggen. Då står det så här med datum 29 mars:
NAS skrev:
Reallocated sector count has increased in the last day. Disk 2: Previous count: 12 Current count: 13 Growing SMART errors indicate a disk that may fail soon. If the errors continue to increase, you should be prepared to replace the disk.
Den 7 maj (en dryg månad senare) står det:
NAS skrev:
Reallocated sector count has increased in the last day. Disk 2: Previous count: 13 Current count: 14 Growing SMART errors indicate a disk that may fail soon. If the errors continue to increase, you should be prepared to replace the disk.
Det är de enda "gulblinkande" meddelanden jag har fått, förutom dagens strömavbrott förstås. Ska jag bli orolig och byta ut disk två eller ska jag vara kall och vänta?
Jo, jag minns den tråden men i ditt fall var ökningen dramatisk jämfört med mitt. Ska jag vänta och se om det kommer fler meddelanden eller behöver jag rusa iväg och köpa en ny disk direkt?
Tja, inte ens jag har köpt nya diskar än. Å andra sidan rullar inte NAS:en alls här sedan ett par veckor tillbaka eftersom jag inte tagit mig tid att fixa det. Men nya diskar blir det i alla fall.
Som jag har fattat det så kan ju ena disken rasa helt utan att man förlorar något. Fast diskar är iof billiga så det är ingen större fara att köpa nytt.
Risken du tar dock är att du står med bara en disk som fungerar under en längre tid, och vad händer om disken som fungerar också väljer att tacka för sig då? :)
Som jag har fattat det så kan ju ena disken rasa helt utan att man förlorar något. Fast diskar är iof billiga så det är ingen större fara att köpa nytt.
Det en spegling gör att "köpa" dig tid att köpa en ny disk.
Som sagt, ReadyNas har ju en egen mjukvaruraid (XRaid) som speglar diskarna. Går ena sönder byter du bara ut den mot en frisk. Går att göra under drift. Smidigt och enkelt!
Jag har själv en likadan med i början bara 500GB. Bytte ut ena disken mot en 1TB. Tog några timmar så var den synkad med datat från 500GB. Några månader senare köpte jag en till 1TB och bytte ut. Synkad och klar efter några timmar. Nu har jag köpt på mig två st 2TB som håller på att synkas (en i taget).
Det är alltså ingen panik. Men när den väl går sönder bör du ha en reserv nära tillgänglig.
Själv hade jag dock bytt ut den direkt då jag inte vill riskera att ena går sönder och kvarten senare går även den andra sönder. Diskar kostar nästan gratis idag och Murphy smyger omkring överallt... ;)
Vad skönt att höra DanneSt, det är så jag har funderat på att göra nu när min ena 500Gb har havererat. Jag har fått för mig att det gick att bara peta in en större disk och låta den synka men har inte fått det bekräftat. Typ. Men skönt! Då ska jag köpa ny disk så fort jag kan!
Det är bara att stoppa in en lika stor eller större och låta den synka. Speglingen i sig blir lika stor som minsta disken.
Vill man öka så kan man göra som DanneST.
500MB + 500MB = 500MB
500MB + 1GB = 500MB
1GB + 1GB =1GB
1GB + 2GB =1GB
2GB + 2GB =2GB
Om du skall stoppa i diskar över 1GB så kolla att den supportar diskar över 1GB.
Har en ReadyNAS NV+ och skall jag använda 2GB diskar i den så om jag förtstått det rätt så måste jag reseta NAS'en och förlora allt på den. Kan bero på att NV+ nu har några år på nacken.
Enligt det jag läst så ska 2150-versionen av ReadyNAS klara av 2TB-diskar, men de har också en lista över vilka diskar som är bekräftat testade och fungerande. http://www.readynas.com/?page_id=82
Jag avvaktar och ser om siffrorna ökar. Händer inget dramatiskt under kort tid så fungerar ju båda diskarna. Skulle felmeddelandena öka i frekvens skaffar jag en ny. Tack för hjälpen alla!
Har inte läst allt, men jag har också en ReadyNas due med 2x1TB i. Det var ett jävla meck att få det att lira utan raid. Fick spendera ca 1h i telefon med Netgear för hur jag än gjorde så blev det 2x1TB = 1TB. Sen var man tvungen att formatera både den nya och den befintliga disken tillsammans. Var inte jättelätt att hitta 1TB ledigt någonstans att mellanlagra allt på...
267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849