Funderar på om det påverkar datorn negativt att ha dubbla skärmar, särskilt när man spelar spel.
Ska man stänga av - alltså via nvidia kontrollpanelen - den andra skärmen medan man spelar? Känns ju ändå som att datorn reserverar prestanda till båda utgångarna.
Allt som är aktiverat tar givetvis CPU även om man inte direkt använder vad-det-nu-är.
Sen kan ju t.ex. en extra skärm dra så försvinnande lite att det inte märks medan t.ex. en webbläsare med ett eller flera aktiva fönster (eller tabbar) uppe kanske drar en hel del. Åsså beror det ju på vilken bestyckning datorn har.
Så frågan är ju lite av "hur långt är ett snöre". :)
Fördelen med en bra överblick tror jag är värd den lilla belastning som blir.
En av mina ungar sitter med tre (3) 24" skärmar, och han är oerhört.prestationsmedveten
jag tänkte alltså mer att det påverkar grafikkortet (inte CPU eller annat). För den skapar en arbetsyta med dubbla upplösningen än med en skärm.
betoningen ligger på spel - visst kan en del behöva ha IE öppen med walkthrough väl synlig :p men i övrigt klarar man sig ju utan.
Det kan ju vara så att den prestanda som upptas av skrivbordets upplösning är marginell då spelen bara upptar en skärm?
Det borde finnas studier om detta så man kan vara säker.
det är kungligt att spela med tre skärmar!! fär man bara upp FOV riktigt bra också är det, som sagt, kungligt. Man kan spela på tre skärmar med många spel via SoftTH.
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2