webForumDet fria alternativet

Datorn är segare än sirap.

Datorhårdvara

4 svar · 1 688 visningar · startad av Poteta

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg
Frågan#1

När jag startar (den håller fortfarande på...) datorn är den fruktansvärt seg. Det gäller från första stund. När BIOS-meddelandena skrollas fram tar det kanske 5-10 sek per rad. Det tog ca: 10 min att visa meddelandena och nu är skärmen helt svart med ett understreck som blinkar. Där har den stått i 20 min nu. Allt som skett brukar ske men det är otroligt segt.

Var ska jag börja leta fel? Det borde inte vara hårddisken eftersom den inte ens hinner snurra igång (tror jag) innan segheten startar. BIOS meddelade att internminnena var ok, de är bara ca: 4-5 månader gamla också. Win 7 hinner inte starta så det borde inte vara det heller. Jag drog hem Servicepack 1 tidigare idag om det är relevant. Några förslag?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Starta med kall maskin. Låt den vara ifred en tid SP1 tar plats och tid.
Ge den en albyl, så blir det bra imorgon.

Medlem sedan dec. 2004736 inlägg

Jag skulle nog köra på det klassiska. Ta ut strömkabeln till hårddisken och testa. Plocka ut ett minne i taget och testa. Fortsätt tills du tröttnar/märker något.

Det är i alla fall ett bra sätt att få det bekräftat att det inte är hårddisken etc. (Är den likadan utan hårddisk inkopplad så vet du ju det)

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Det visade sig att det var min USB-grej som jag har för att kunna använda min sändare till simulatorn. Tar jag bort den så startar datorn som vanligt igen. Den går dock att använda när datorn väl har startat. Tack för råd och tips ändå. :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

skumt! men ännu ett exempel på hur kasst USB kan vara :)

368 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
236 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)