Har en vanlig ergonomisk Microsoft mus nu men tänkte köpa en ny. Funderar på om man ska köra på ett klassiskt mustema igen eller ngn annan variant som styrkula etc. Någon som testa under längre period (förmodar det är en vanesak)? Eller är "klassikern" bäst fortfarande?
Det finns nästan inget viktigare än att testa olika pekdon. Jag har ofta mer än ett inkopplat, på den gamla tiden var jag nog ett freak av både pinne och styrkula. Nu har jag lätta möss, det skulle vara förbjudet med sladd.
Det är också viktigt att ha många knappar så att man kan göra fler grejor med stilla hand.
Så rådet är, prova dig fram!
Att jag inte använder Rollermouse numera beror på att jag skiftar arbetsplats.
Men kolla Ergomouse.
Hej
Jag tycker det handlar mer om vad man tycker om och vilket användarområde. Till spel är sladd bäst medan till annat vanligt arbete funkar allt möjligt. Kör själv på Microsoft 3.0 som jag tycker är en av dem bästa till spel men som även används till allt annat. Mitt tips är att testa och det du tycker om köper du, den gamla vanliga klyschan vid rekommendation om något. Sedan så handlar det även också om hur mycket man är beredd att betala för en datormus. Lasp det är inte förbjudet att köra med mus om man lirar en hel del, (menar inget nedvärderat om din kommentar om sladd), medan om man arbetar med mycket kontorsarbete då kan jag tänka mig att det prioriteras trådlöst.
Nu har jag lätta möss, det skulle vara förbjudet med sladd.
Förbjudet med sladd? Av vilken anledning om man ser det ur ett ergonomiskt perspektiv? Tycker många trådlösa möss är helt värdelösa, då det ofta är betydligt tyngre p.g.a. batterier. Mer tyngd är ju knappast vad man vill ha. Känner till många som fått problem med trådlösa möss och bytt tillbaka till en traditionell med sladd.
Lasp borde förklara, att på de flesta arbetsställen jag besökt har sladden varit dåligt upphängd och därför en potentiell arbetskaderisk.
Jag har inget emot den om den hateras rätt. Men det jag har sett avskräcker.
En mycket litet motstånd kan skada människan.
Sedan håller jag med om att batterier väger men min personliga uppfattning är att sladden ställer till det.
Vill också säga att jag inte använder små musmattor utan oftast klipper itu typ skrivbordsunderlägg, som ger en bra stor yta med utrymme till kanten ;-)
Låt oss bara vara överens om att man skall vara noga uppmärksam på sin arbetsställning.