Hej Alla duktiga!
Nu har jag ledsnat på min sista trilskande hd. Tänkte helt enkelt formatera den men inte ens det går!! §e
Den finns i Diskhanteraren som Okänd, Inte initierad och Inte allokerad. Men möjligheten att formatera finns inte där. Och går inte att initiera.
Jag har varit i Diskpart och där syns den åxå. Tänkte formatera därifrån men förstår inte alla syntax som ska vara. Lyckas tydligen inte förklara för programmet vilken disk jag vill formatera... :(
Nån som ev kan hjälpa med med syntaxen för en snabbformatering med namnet Filer på volymen.
Har testat diverse partionerings-program etc men i alla hittills så är alternativ som formatera, ta bort etc inaktiva.
Vore jätteglad om nån kunde hjälpa mej med detta för det är iaf 200 gigg som jag skulle kunna använda att lagra på.
Testade att inst. Linux men det OS:et förstår jag jag inte mej på. Laddade ner Gparted till det som någon föreslog men lyckas inte installera och använda det.
Finns det nåt det annat externt "rått" program i typ dos-miljö som man kan formatera med? "Förr" när disketter och diskettstation fanns kunde man ju ladda in fDisk men den möjligheten finns ju inte nu...
Tack Bosse för ditt svar!
När du säger det så kommer jag ju på att det var så i "gamla hederliga" XP!
Nu har jag ju Win7 men har inte fått skivan än. Dom hade slut på den där jag köpte datorn...
Kan man gå in då och välja fDisk eller är det partioneringsverktyg av nåt slag som gäller vid samband med inst eller rep?
Tack igen för svar och ev ett svar även på det här!
Ha en bra vecka!
Nu har jag ju Win7 men har inte fått skivan än. Dom hade slut på den där jag köpte datorn...
Kan man gå in då och välja fDisk eller är det partioneringsverktyg av nåt slag som gäller vid samband med inst eller rep?
Hej Lasp och/eller bossse!
Har testat och provat i dos med kommandotolken men får det ändå inte att fungera... :OO
Kan nån av er (eller nån annan som känner sej manad så klart) hjälpa att skriva den rätta syntaxen för att göra en formatering.
Disken har nr 7 och mej veterligen är den inte uppdelad i flera partioner...
Vad är volymer och hur väljer man såna?
Bifogar skärmdumpar över mina försök och aktiviteter för att ni lättare ska få en uppfattning.
Pratade med en kollega idag som lanserade tanken att boot-sektorn skulle vara skadad. Kanske därför som disken är helt "hjärndöd"? ;) Isf. Hur reparerar, återställer eller skapar man en ny sån?
Och som vanligt tack på förhand och med förhoppningar om att ni ska kunna hjälpa mej. Känns ju som sagt dumt att måsta kassera 200 gigg som jag skulle kunna nyttja att lagra data på...