webForumDet fria alternativet

Dell Latitude som vägrar starta

Datorhårdvara

10 svar · 1 800 visningar · startad av metalboy

Medlem sedan jan. 2005953 inlägg
Frågan#1

Har fått problem med en Dell Latitude D830 som vägrar starta.
Jag skulle formatera hårddisken och installera om Windows, och installationsprogrammet startade. Jag gick ifrån datorn en liten stund och när jag kom tillbaka så var den avstängd och ingenting händer när man trycker på Power-knappen. Lysdioden på transformatorn är släckt. Drar man ur strömsladden mellan vägg och transformator och sätter i den igen, så blinkar lysdioden till snabbt, men är sedan släckt.

Garantitiden hos Dell gick givetvis ut för knappt 2 månader sedan... :(

Någon som har en idé om vad som har gått sönder?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Såsom du beskriver det låter, det som at transformatorn är trasig. Att datorn isåfall vägrar starta beror nog på att batteriet har tagit slut.

Prova att koppla in transformatorn i vägguttaget utan att hen är inkopplad i datorn. Om LEDen lyser upp då, och släcks när du kopplar in datorn, kan det vara datorn det är fel på.

Jag har provat med två olika transformatorer (varav en tidigare oanvänd), och det är samma fel med båda. Men jag ska testa att koppla in transformatorn utan dator imorgon när jag kommer till jobbet.

LEDen lyser om endast transformator är inkopplad. När man kopplar in datorn så släcks den.

Bump

Testar en bump igen

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag kan väl hjälpa dig att bumpa,
om du tror att det hjälper bättre än att beskriva och testa! ;-)
Jag förutsätter att du har kopplat bort batteriet, vad händer om du har en Live CD i datorn vid start!

Ja, jag har testat att köra utan batteri med enbart strömsladd inkopplad. Samma sak. Datorn är helt död.

Visst kan jag testa att plocka fram ett gem och böja isär för att få ut CD-släden och stoppa i en Live CD, men jag ser inte vad det skulle hjälpa i detta fall. Datorn är ju stendöd, så det känns absolut som att det är ett hårdvarufel.

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Kan du få tag i ett likadant (laddat) batteri någon annanstans att prova med?

M@gnus skrev:

Kan du få tag i ett likadant (laddat) batteri någon annanstans att prova med?

Jag har nu testat detta, men det hjälpte tyvärr inte. Samma problem, datorn är stendöd.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Låter som att den krets i laptoppen som transformerar spänningar är trasig och kortsluter spänningsingången. Min kvalificerade gissning är att den datorn aldrig kommer att starta igen. (Däremot bör det gå att plocka ut hårddisken och rädda det som finns på den.)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)