webForumDet fria alternativet

Hårddiskar. Dynamiska, logiska... RAW

Datorhårdvara

0 svar · 1 083 visningar · startad av Börje H

Medlem sedan sep. 200740 inlägg
Frågan#1

Hej, alla duktiga!
Ny dator (igen) men samma fråga som tidigare. :)

En Acer den här gången med Windows PRO 7 i. Har en hel del data på gamla diskar. Båda SATA och IDE. Var och köpte flera hd-kabinetter till respektive disktyper att anslutas via USB. Till min stora besvikelse så får datorn inte kontakt med flera av dom (eller rättare sagt så visas dom inte i utforskaren alt att jag föreslås att formatera disken vilket jag inte vill). Både SATA och IDE.
I Datorhantering under Lagring>Diskhantering visas dom som endera Logiska eller Dynamiska. Alternativet som dyker upp vid start av kabinettet är att den ska formateras vilket jag inte vill eftersom jag har information där som jag vill komma åt.

I Datorhantering under Lagring>Diskhantering finns även alternativen Utöka volym, Krympa volym och Ta bort volym vilka jag inte förstår innebörden av förutom den sista, alltså ta bort. :) Filsystemet sägs i samtliga fall vara RAW vilket jag inte heller förstår. Har lärt mej att det är ett bildformat...

Den gamla datorn stendog ju så jag kan inte använda den för att komma åt saker och ting för jag har tänkt att det kunde vara ett alternativ och koppla kabinetterna till den för att "slanga" över data till något annat media.

Är jättetacksam om jag får hjälp med detta stora problem eftersom jag har en hel del privata digitalbilder där... Ja, ja. Jag vet att man ska säk. kopiera. Och det har jag gjort men inte allt och inte varenda gång jag slangat över bilder från kameran men man kanske ska göra det... :(

Tack på förhand och med gott hopp om att någon kan hjälpa mej med detta problem.
MVH
Börje

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)