webForumDet fria alternativet

Köpråd ny PC

Datorhårdvara

19 svar · 3 363 visningar · startad av Mika3l

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg
Frågan#1

Tjo!
Skulle behöva lite köpråd inför köp av ny dator (bara datorn, ingen skärm osv)!
Budgeten är ca 12-13 000, ska användas till bildhantering främst (Photoshop, Capture One), övrig mediaproduktion, spel och surf. Windows 7 Ultimate (eller räcker det med Pro för att få med IIS?) skall ingå i budgeten.
Har kollat runt lite och fastnat för Intel i7 som CPU och Geforce som grafikkort. Ljudkort och två hårddiskar (SATA) har jag redan bör nämnas, så behöver bara en hårddisk (tänkte mig en WD Green 1,5/1TB) och ljudkort kan hoppas över (för nu iaf). Minnesmängd tänkte jag 8GB, ev något mindre om inte pengarna räcker till.

Sätt igång och tipsa mig! :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Den budgeten räcker ju långt.
Byggde en ny, tyst maskin med AMD sexkärniga Phenom II x6 1690:- och ett GA 870-UD3 890:- samt DDR3 minnen 349:- /2Gb Freezer fläkt 249: samt nya tysta chassifläktar för 99:- st.
Prestandan finns i en annan tråd. 7,4 på Proc och minnen

Uppgraderingskitten ger en bra bild av vad som är möjligt.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Får man föreslå en Intel X25-M (G2) på 120 Gb som systemdisk. Ska du ha en så fin dator vore det synd att INTE ha en SSD som systemdisk. Tycker jag

Det skall nog alltid finnas en SSD som första disk numera, fast jag har bara 64 Gb áre
Fortfarande långt från budget. ;-)

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Jag skulle satsa på Intel. Ska du jobba med program som kan utnyttja många trådar, köp t.ex. en i7 950. Annars tror jag du klarar dig utmärkt med en i5 760. Båda har fyra kärnor men i7 har stöd för hyperthreading.

Tänk på att det är två olika socklar dom använder. i5 använder 1156 medan i7 använder 1366 (så du väljer rätt moderkort.) Värt att tänka på är också att du utnyttjar minnet bäst i par om två på en i5:a (t.ex. 2*2GB, "dual channel") medans med i7:orna i par om tre (t.ex. 3*2GB, "triple channel").

Eftersom du vill jobba med bildhantering - snåla inte med minnet!

En annan sak att fundera på om du inte är i akut behov av en dator just nu. I början på januari släpper Intel en ny generation processorer kallad "Sandy Bridge". Då blir det nya moderkort med ny sockel igen (1155). Då är också det föråldrade BIOS utbytt mot något som kallas UEFI vilket leder till lite snabbare uppstartstider. Dom nya processorerna har inbyggd grafikprocessor som verkar hyfsat okej också. Det verkar som om de nya processorerna kommer ge en hyfsad prestandaökning också.

AMD är på gång att släppa en ny serie grafikkort (om nån vecka) 6930, 6950 och 6970 som ska konkurrera med NVIDIAs 570 och 580. Det är highend-kort så dom kommer att kosta en del.

Som några redan föreslagit så är den absolut bästa investeringen du kan göra en SSD-disk som systemdisk och där du lägger dina program som t.ex. Capture One. Data lagrar du på "vanliga" diskar.

Du klarar dig ju utan ljudkort eftersom det är inbyggt på i stort sett alla moderkort idag. Inte riktigt samma sak som ett ordentligt ljudkort men det duger åt de flesta.

Jag byggde ihop en dator i höstas och använde då Fractal Design R2 som chassi. Jag gillade det skarpt. Bra med plats för hårddiskar och enkelt att montera i det. R2 finns nu i en uppdaterad version, R3, som är i stort sett samma chassi med lite förbättringar och samma pris.

Jag är själv i köpartagen så jag plöjer igenom allehanda hårdvarusidor just nu. Gör ungefär samma saker som du, bildbehandling, kodning och lite spel emellanåt.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

ja... Sandy Bridge skulle jag satsa på själv. Har just fått en ny jobbdator men ville inte knorra för mycket med chefen :)

Tack för tipsen! :)
Förmodligen kommer jag inte få loss pengar förrens januari/februari så Sandy Bridge lär jag ta en titt på!
Skriv gärna en rad om du köper en ny dator Phorpher, med lite kommentarer. :)

Medlem sedan dec. 2009872 inlägg

Läs på om UEFI. Absolut värt att vänta på!!
Oavsett vilken dator du väljer, bör UEFI vara en del av din kravspecifikation.

"Slutet nära för BIOS"
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.343697/slutet-nara-for-bios

"MSI fasar ut BIOS – UEFI nästa"
http://www.sweclockers.com/nyhet/12157-msi-fasar-ut-bios-uefi-nasta

Sådär. Nu har jag beställt en ny dator. Ja, jag kunde ha väntat på Sandy Bridge men man kan vänta sig till döds eftersom det alltid kommer någonting lite bättre (Sandy Bridge säljstart är 9:e januari) (dessutom så vill jag ha någonting att göra i mellandagarna... :P )

Det blev en i5 760. 2x2GB minne. En 80GB intel SSD, 1TB Samsung-disk, Gigabyte Radeon 6870 1GB grafikkort och så låda, nätdel, DVD, osv..

Det blev en Dell U2711-monitor också.

Jag har det senaste året varit väldigt inne på att köpa en 27" iMac men en sån med SSD+vanlig disk blir ganska mycket dyrare. Nu får jag dessutom ett bättre grafikkort och möjligheten att lite enklare uppgradera än vad som är möjligt med en mac. iMac:arna kör med vit LED-backlight medan Dell-skärmen kör med lysrör vilket innebär lite bättre färger (något jag uppskattar eftersom jag fotar en del.) Jag har dessutom en ny 15" Macbook Pro i7 genom jobbet så det kändes helt okej att köpa en PC istället. ;)

Medlem sedan aug. 20002 992 inlägg

Har fått min första Macbook Pro jag också, och är helt såld, blir aldrig mera ett nyinköp av en PC i det här huset! :)

Men är man inte inställd på att köpa en Mac så ligger det kanske långt borta? Jag har alltid varit extremt skeptisk, men började med en iPhone och älskade enkelheten, och där efter vart steget till en Macbook Pro lätt! :) Helt underbara datorer!

Precis, sitter nog med min MBP mer än halva uppkopplingstiden.
Förundras ofta över enkelheten! Även för mig var ingången en iPhone, tyckte den behövde en kompis som kunde språket!
Men numera kör vi ju Android, men funderar nu oftast hur jag kör Mac Os X i PC miljön?

Dags att dra upp den här tråden igen! Blir ett lite senare inköp än vad jag hade hoppats men nu är det dags att spana in något på allvar! :)

Har kommit fram till följande:
Intel i7-2600K Quad
MSI P67A-GD80
Fractal Design Define R3
Cooler Master Silent Pro M700 700W PSU
Gainward Geforce GTX 560Ti 2GB
Intel SSD 510, 120GB
WD Caviar Black 1TB
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 12GB, CL9

Med lite andra tillbehör och OS så blir priset nästan exakt 15.000:- inkl moms hos Komplett. Något över första budgeten men bättre att satsa lite extra när det gäller sånt här.

Kommentarer? Känner mig framförallt osäker på grafikkortet och minnet, inte att det är dåligt direkt men det kanske finns bättre alternativ för liknande peng. :)

Tycker det ser bra ut. Det kommer gå undan. ;)

Du kanske skulle köpa jämna par av minnen eftersom 1155-sockeln är dual-channel men det är egentligen petitesser, jag kan inte tänka mig att man överhuvudtaget märker av det annat än i benchmark-siffror.

Medlem sedan dec. 2009872 inlägg

Simpa skrev:

Har fått min första Macbook Pro jag också, och är helt såld, blir aldrig mera ett nyinköp av en PC i det här huset! :)

Men är man inte inställd på att köpa en Mac så ligger det kanske långt borta? Jag har alltid varit extremt skeptisk, men började med en iPhone och älskade enkelheten, och där efter vart steget till en Macbook Pro lätt! :) Helt underbara datorer!

Snacka om att krypa till korset...!! :-)
Apple har haft häftiga grejer sedan 1984. En del har lång startsträcka...!! :-)

Den aha-känsla du beskriver är en välbekant känsla för de delar av befolkningen som varit lite snabbare än dig att välja Apples hårdvara... Det är faktiskt ingen skillnad!!

Apple... som en gång i tiden lovade att dom ALDRIG skulle syssla med musik!! :-) Ha!!

Phorpher skrev:

Tycker det ser bra ut. Det kommer gå undan. ;)

Du kanske skulle köpa jämna par av minnen eftersom 1155-sockeln är dual-channel men det är egentligen petitesser, jag kan inte tänka mig att man överhuvudtaget märker av det annat än i benchmark-siffror.

Gör det tredje minnet nån egentligen skillnad isf eller kan jag lika gärna köra med bara två kretsar?

Mika3l skrev:

Gör det tredje minnet nån egentligen skillnad isf eller kan jag lika gärna köra med bara två kretsar?

Minnet kommer inte vara outnyttjat men jag misstänker att moderkortet kommer slå om till "single-channel" istället för dual channel.

Behöver du 12GB? 8GB kanske räcker rätt bra? Och sen har du två slots kvar för uppgradering till 16?

Sant, kan ju börja med 8GB och uppgradera senare vid behov till 16.
Sparar ju lite i plånboken också och det är ju inte dumt alls (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=578918). :)

Tjo!
Gjorde en beställning igår på sakerna jag skrev tidigare, men upptäckte att det stod "Grafik - Max tilldelad RAM-storlek: 1 GB" (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=634422#extra) på moderkortet. Innebär det att grafikkortet (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623816) som har 2GB minne inte kan utnyttjas eller är det olika saker?
Får ju satsa på ett annat grafikkort isf med 1GB minne innan ordern skickas. :)

Nej. Det är maximalt minne som den inbyggda GPUn (det sitter en GPU i SandyBridge-processorerna) kan använda.

Den kommer inte användas när du använder ditt grafikkort istället.

Ok vad bra! Bara att vänta den långa väntan innan grejerna lyckas ta sig hit då. :)

427 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
252 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
164 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
252 ms — ändringar (db)