webForumDet fria alternativet

Prestanda i Windows!

Datorhårdvara

6 svar · 841 visningar · startad av Lasp

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg
Frågan#1

Jag har funderat på detta med prestanda, speciellt hur man mäter?
I Windows finns det följande i min gamla maskin. Intel Quad

7,1 Processor
5,9 Minne
3,2 Grafik
3,3 Spel och affärsgrafik
5,5 Primär hårddisk

Så skapar jag en ny maskin med AMD och DDR3 och ett litet grafikkort.

7,4 Processor
7,4 Minne
4,4 Grafik
6,2 Spel och affärsgrafik
5,5 Primär hårddisk

Men hur sant är detta? Vad mäter Ni.
Hur gör ni för att Maxa. :q

Medlem sedan mars 2004485 inlägg

Vad har du använt för att få fram dessa siffror?, är det nån funktion i nåt av de nyare Windows versionerna, står det inte i programmet hur den räknar fram det och vad det betyder?

Annars kör man väll olika benchmarks för att testa olika hårdvarans prestanda. Finns massa olika program och metoder för att göra detta.

Medlem sedan dec. 2004736 inlägg

Tänk på att Windows 7 inte mäter likadant som Vista gör. 7.1 i Windows 7 är alltså inte samma som 7.1 i Vista.

Vad är det för grafikkort du har i de båda datorerna?

Medlem sedan jan. 2005327 inlägg

Det är väl bäst att ta dessa siffror med en nypa salt.
Det enda man vet någorlunda säkert är ju hur fort/bra det gick att göra den mätsekvensen, sen hur bra det sen speglar riktiga trafikfall, och upplevt prestanda, tja.. troligen ganska bra, men jag vet inte.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/What-is-the-Windows-Experience-Index

Det är väl rent tekniskt möjligt för en HW tillverkare som vet hur testen görs att optimera för dessa test, om man vet vilka sekvenser som skall skrivas mot disk kan väl anpassa sin cache för det, eller något sånt.
Nu kommer det ju väl i verkligheten göra att datorn funkar bra i alla andra fall också, men kanske inte riktigt lika bra som ett test ger sken av.

(jämför med bilars krocksäkerhet kanske. En bil med 5 * i EuroNcap, är den alltid bättre i alla krockar än en med 4? Nja, den är bättre om man krockar i offsetkrock mot betong i 55km/h, och kanske bättre i andra fall också, men är det givet?)

/pebi

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det är Win7 jag kör och i den nya maskinen sitter det ett GeForce 9500GT.
Jag är ingen spelare ;-)
I den gamla var det moderkortets inbyggda grafik Ett GA73PVM-S2H
Så här ser data ut när jag kör med SIW
Property Value

Windows System Assessment
CPU Score 7.40 (Calculations per second)
Memory Score 7.40 (Memory operations per second)
Graphics Score 4.40 (Desktop performance for Windows Aero)
D3D Score 6.20 (3D business and gaming graphics performance)
Disk Score 5.50 (Disk data transfer rate)
Windows Experience Index 4.40 (Base score)

Dvs. samma siffror som Windows 7 visar upp som prestanda siffror.
Man borde ju kunna gå in och säga att jag vill höja Grafiken från 5 till 6 points i denna skala som går till 7,9!

Men nu känns det som att jag kan skruva upp hastigheten lite eftersom den går väldigt kallt.
Men jag tycker det känns bra just nu ;-) Men man vill väl alltid ha det lite bättre.

Medlem sedan dec. 2004736 inlägg

Att den nya datorn får högre poäng på grafiken är ju klart, det nya grafikkortet är bättre än det förra inbyggda.

Att höja poängen kan kanske vara möjligt med något hack, men skulle inte påverka något annat. De är bara till för att visa vilken prestanda din dator har på dess skala. Exempelvis skulle ett spel kunna kräva 4 på Grafik för att kunna spelas med bästa upplösning och effekter och så vidare...

Så resultaten ser ut som de ska, och det är så det ska vara!

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Skruva upp hastigheten, haha, trodde det bara var riktiga hardcore spelnördar som klockar grejjerna. Det går att klocka bussen, minnet, CPU, GPU och sådär om man vill. Men det lär väl göra marginell skillnad om du inte spelar. Kan jag gissa iaf.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)