webForumDet fria alternativet

Köra USB modem genom en USB hubb - Något att rekomendera ?

Datorhårdvara

4 svar · 671 visningar · startad av Lindström

Medlem sedan jan. 2003821 inlägg
Frågan#1

Satt och funderade över en sak kring det här om det är rent praktiskt att köra en USB modem genom en USB hubb via laptopen ? Jag sitter ju i dagsläget bara med två ord. usb portar i laptopen. Och jag var iväg och köpte mig en usb hubb där jag fick ut fyra extra usb portar utöver den lediga usb porten där jag i dag har mitt USB modem sittandes.

Och så kom jag och tänka på hur det är, eller om det är rent praktisk, tekiniskt ( med överföringshastigheter osv ) med att man ev köper en yttligare USB hubb och pluggar in USB modemet i den. Tror ni att modemet klarar att göra det den ska göra fast den sitter i en USB hubb ? Eller är det att rekomendera att man sitter ett USB modem direkt i en USB plats i laptopen ?

Jag har ingen som hellst kunskap kring det här, så jag kände att jag bara måste få höra med någon som kan det här. Är nämligen sugen på att köpa mig en till USB hubb för att utöka USB platserna till laptopen. Och då blir jag tvungen att plugga in modemet i hubben.

Usb_modem.jpg
Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

det borde ju funka bra, signalen från modemet går ju digitalt som vilken signal som helst, så där borde detsamma gälla som de andra signalerna via usb. (och där måste jag säga att jag har ingen vidare koll, men visst borde längd och antal kopplingspunkter inverka, men säkert inte så mycket, sådan stor datamängd är det väl ändå inte, inte som att jämföra med hårddisk)

Har själv kört ett liknande modem via usb-skarvsladd så jag kunde lägga modemet utomhus medans jag själv satt inne, och det funkade bra.

Du kan ju alltid jämföra hastigheter på speedtest.net för att vara säker

Medlem sedan jan. 2003821 inlägg

Danny skrev:

det borde ju funka bra, signalen från modemet går ju digitalt som vilken signal som helst, så där borde detsamma gälla som de andra signalerna via usb. (och där måste jag säga att jag har ingen vidare koll, men visst borde längd och antal kopplingspunkter inverka, men säkert inte så mycket, sådan stor datamängd är det väl ändå inte, inte som att jämföra med hårddisk)

Har själv kört ett liknande modem via usb-skarvsladd så jag kunde lägga modemet utomhus medans jag själv satt inne, och det funkade bra.

Du kan ju alltid jämföra hastigheter på speedtest.net för att vara säker

Ja, som jag sa så är jag inte så teknisk begåvad på den här fronten. Man trodde väl bara att man var tvungen att köra USB modemet direkt i själva porten i laptopen. Men tack så jätte mycket för hjälpen. Var det jag ville veta. :)

Medlem sedan nov. 2003310 inlägg

Det man kan behöva är extern strömförsörjning till hubben då datorn inte orkar levererar ström till alla enheter som är inkopplade i hubben.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

sant. Men det är om man har strömslukande grejjer eller bara många grejjer på samma port i datorn. Bara ett sådant där litet modem drar ju inte mycket. Men i kombination så kan det bli betydande.

(jag har en Hama 32-in-1 USB hub med kortläsare, där finns uttag för strömförsörjning men har aldrig behövt det och då har jag ändå kört 4-5 enheter samtidigt ibland)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)