Hej,
jag har en CanoScan Lide 200 som fungerat utmärkt ända till idag_
Idag får jag felmeddelandet
Code 2,155,0
Efter att ha googlat fick jag reda på att problemet kan bero på usb-kabeln. Nu har jag provat 5 olika kablar, men problemet kvarstår:
jag lyckas skanna in en gång... därefter åter kommer felmedelandet . har även gjort systemåterställning utan framgång. I enhetshanteraren står det att enheten fungerar korrekt och senaste drivrutinerna är installerade...
För närvarande så måste jag dra ut kabeln + starta om pc´n för att kunna skanna in 1 sida. Konstigt nog så fungerar förhandsgranskningen dock....
En lösning som föreslås via Google är att avinstallera programvaran och drivrutinen för scannern och använda Microsofts egen hårdvaruinstallationsguide installera scannern när du sätter i USB-kabeln igen.
Om du har andra skrivar-/scannerdrivrutiner kan det vara bra att ev. avinstallera dessa också så att det inte är någon konflikt de emellan.
En lösning som föreslås via Google är att avinstallera programvaran och drivrutinen för scannern och använda Microsofts egen hårdvaruinstallationsguide installera scannern när du sätter i USB-kabeln igen.
Om du har andra skrivar-/scannerdrivrutiner kan det vara bra att ev. avinstallera dessa också så att det inte är någon konflikt de emellan.
Hej
Jag har också windows 7 men använder en hp allt i ett skrivare och vad jag förstår så hittar windows 7 det själv när man kopplar in usb kabeln, så länge den inte frågar om drivrutinerna. Jag hade testat det som föregående föreslår.
Om du har avinstallerat alla drivrutiner och mjukvaran som hör till scannern, startar om datorn och sätter in USB-sladden så ska Windows känna av den "nya" enheten, d.v.s. den oinstallerade scannern, varpå ett fönster med instruktioner för hur du genomför en automatisk installation av hårdvaran kommer att dyka upp.
Det är dessa instruktioner som jag menar att du ska följa. Genom att klicka nästa ett par gånger kommer Windows förhoppningsvis att känna av vilka drivrutiner som passar och installera dessa åt dig. Detta har fungerat för andra med samma problem som du, förhoppningsvis kanske det också kan göra det för dig.
Om du har avinstallerat alla drivrutiner och mjukvaran som hör till scannern, startar om datorn och sätter in USB-sladden så ska Windows känna av den "nya" enheten, d.v.s. den oinstallerade scannern, varpå ett fönster med instruktioner för hur du genomför en automatisk installation av hårdvaran kommer att dyka upp.
Det är dessa instruktioner som jag menar att du ska följa. Genom att klicka nästa ett par gånger kommer Windows förhoppningsvis att känna av vilka drivrutiner som passar och installera dessa åt dig. Detta har fungerat för andra med samma problem som du, förhoppningsvis kanske det också kan göra det för dig.
Tack Coccozz... ska prova när jag kommer hem fr jobbet, några följdfrågor så länge:
är bästa sättet att avinstallera drivrutiner via enhet/scanner?
efter avinstallation, ska jag starta om med usb-kabeln i eller räcker om jag sätter in kabeln igen?
Nu är jag hemma och provat. Mystisk händelse
om jag klickar på 1 på den bifogade bilden - så fungerar det att skanna Men om jag klickar på 2 på den bifogade bilden ---> får jag hela tiden samma error code: 2,155,0
Nu har jag installerat Abbyy Finreader 6---> samma resultat
Det låter mycket underligt. Jag har ingen idé så här på stående fot, återkommer om jag kommer på något. Förhoppningsvis finns det kanske någon annan med händiga tips här..
514 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e